חשוב שנדע לצחוק קצת על עצמנו
חשוב שנדע לצחוק קצת על עצמנוצילום: טל לזר

עם חגיגת יום הולדתו ה-81 יפתח מחר (שני) נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין את התערוכה - "(צ)חוק יסוד: נשיא המדינה - נשיאי ישראל בראי הקריקטורה" שתוצג בבית הנשיא.

בתערוכה - אותה יזם אוצר בית הנשיא יובל קשת, בייעוץ מנהל מרכז המבקרים של בית הנשיא ינון גוטל ובסיוע המוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס בחולון - יוצגו 24 קריקטורות של נשיאי ישראל מכל הזמנים.

היצירות הן פרי יצירתם של האמנים הישראלים יוסף בס, יוסף רוס, דוש (קריאל גרדוש), אריה נבון, זאב-יעקב פרקש, פרץ ויינרייך, שלמה כהן, שי צ'רקה, איתמר דאובה, בוריס דיקרמן, חנוך פיבן, ג'קי, עמוס בידרמן, מישל קישקה, דניאלה לונדון דקל וטל לזר.

דרך הקריקטורות המופיעות בתערוכה ניתן לחוש בתקופות ההיסטוריות בהן פורסמו וביניהן תקופות התמודדותם של הנשיא חיים הרצוג ושל הנשיא ריבלין עם תוצאות הבחירות המאתגרות שעמדו בפני כל אחד מהם בתקופתו וגם הנשיא יצחק נבון ונשיא מצרים אנואר סאדאת בדרך לשלום המיוחל. את כל היצירות ניתן למצוא בקישור המצורף לצד קרדיט תואם.

הקריקטורות שמוצגות בתערוכה מצטרפות לכדי אלבום יצירתי רחב ומגוון. חלקן מתארות אירועי מפתח מדברי הימים של מדינת ישראל, ובהם אירועים, שכטבעו המחזורי של גלגל ההיסטוריה, רלוונטיים גם היום, וחלקן דיוקנאות שאוירו כמחווה לנשיא. במובן זה, התערוכה מספרת שני סיפורים: הראשון, הסיפור הישראלי-היסטורי, שמשתקף מבעד למוסד הנשיאות ונשיאי ישראל לאורך השנים והשני, סיפורן של היצירות ושל האמנים שיצרו אותן. זה האחרון מעורר את התחושה, למעלה מכל ספק, שהתברכנו כאומה וכחברה בדורות של אומנים ואומניות שתיווכו עבורנו את הכאן והעכשיו, החברתי והפוליטי, בכישרון רב.

ההנאה מקריקטורות משותפת לכולנו. הקריקטורה היא ניצוץ של שנינות בין הרים של מידע. כתם של צבע בים של טקסט. זווית ההסתכלות החדה אך קלילה שהיא מעניקה ביחס למציאות הישראלית, שעשויה להיות לעתים קשוחה ומאתגרת, מאפשרת לנו כחברה לראות עוד גוונים בתוך היומיום.

כפי שחתם הנשיא את נאומו בפתיחת תערוכת הקריקטורות "חצה את הרוביקון" בשנת 2015: ״בתוך כל הכאוס, חשוב שנדע לצחוק קצת על עצמנו, על מצבנו הבלתי אפשרי. כי גם הצחוק הזה הוא חלק מהעמידה האיתנה שלנו".