דנמרק
דנמרקצילום: ISTOCK

לאחר שהודיעה כי תהדוף הצעות חוק נגד ברית מילה, התראיינה ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן לכלי תקשורת מקומיים במהלכם הסבירה כי יהודים לא יוכלו להישאר חלק מהחברה הדנית אם ברית המילה תיאסר.

"בשביל יהודים רבים, אם איסור על ברית מילה ייכנס לתוקף, הרי שהם לא יוכלו ליישם את אמונתם ועדיין להישאר חלק מהחברה הדנית", אמרה פרדריקסן בראיון לשבועון "וויקנדאוויסן" וחלקים ממנו פורסמו ב'גלובס'.

בדבריה סקרה את האנטישמיות האירופית במשך ההיסטוריה וציינה כי דנמרק בולטת לחיוב בהיסטוריה מכיוון שכמעט כל היהודים שחיו בדנמרק לפני מלחמת העולם השניה ניצלו, רובם בעזרת בריחה באמצעות שיט לשבדיה הסמוכה ודנמרק כולה הוגדרה כ'חסידת אומות עולם'.

פרדריקסן גם הזכירה את הפיגוע בבית הכנסת במרכז קופנהגן לפני מספר שנים אז נרצח המאבטח דן אוזן ביריות מחבלים שתקפו חגיגת בר מצוה בבית הכנסת, ואמרה כי "בתי ספר יהודיים הם היחידים שבהם יש שומרים חמושים. ילדים יהודים לא יכולים ללכת לבתי ספר כמו כל אחד אחר".

היא ציינה כי בגלל האנטישמיות והרדיפות האלימות שחווה העם היהודי, יש להתייחס לברית מילה באופן יוצא דופן, ולחשוב על ההקשר הרחב של הדבר בעבור העם היהודי.

כזכור, בשבוע שעבר הוגשה הצעת חוק המבקשת לאסור על קיום מצוות ברית מילה במדינה, עד כדי מאסר בן שש שנים.

יצוין כי יו"ר ארגון 'מרכז רבני אירופה' הרב מנחם מרגולין פנה במכתב בהול לראש ממשלת דנמרק ולראשי שלוש המפלגות הגדולות במדינה וציין כי "עיני יהודי העולם כולו נשואות בדאגה להחלטת הפרלמנט. מדובר במאבק של יהדות אירופה כולה שכן הפופוליזם שתופס יותר ויותר מקום בשיח הציבורי גורם לפוליטיקאים ביבשת להעתיק זה מזה".

במכתב כתב מרגולין כי "הצעת החוק לא רק פוגעת בחופש הדת אלא אף משפילה הורים יהודים וקובעת שאינם באמת דואגים לילדיהם. כל אותם הורים שמלים את ילדיהם, עברו בעצמם את אותו הליך וכמובן שלא היו עושים זאת אילו זה היה כרוך ב'פגיעה מנטאלית ונפשית'".