יאיר לפיד
יאיר לפידצילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ח"כ יאיר לפיד, יו"ר האופוזיציה (יש עתיד-תל"מ) שוחח הבוקר (ב') עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103fm על הנושא.

"ראיתי אדם שנכשל ומפיל את כל הכישלון על אזרחיו". לטעמו, הסגר הוא "אסון, הוא טעות חמורה, אסור לצאת אליו. במדינת ישראל יש היום 189 מונשמים, שליבנו עם כל אחד מהם, אבל בשביל 189 מונשמים לא סוגרים את הכלכלה של מדינה שלמה, גם בשביל מה? אתה רוצה לצאת לסגר? תציג תוכנית, תגיד לנו מה אתה רוצה לעשות מבחינה בריאותית, כלכלית, שום דבר. מוציאים מדינה שלמה לסגר, הורגים את העסקים, הורגים את הכלכלה מבלי שיש להם הסבר אחד איך הסגר ישפר".

לדעתו, יש סדרה של דברים שאפשר לעשות, ומתח ביקורת על ניהול המאבק בנגיף עד כה: "לא עשו שום דבר, הודיעו על רמזור ויצאו מהרמזור, הודיעו על עוצר לילי ויצאו מעוצר לילי - זה כישלון של הממשלה. הציבור אומר לעצמו שזה לא משנה מי היה בממשלה, וזה לא נכון. יש ממשלות בעולם שניהלו את זה לאין ערוך טוב יותר מהממשלה המטורללת שלנו, כל העולם בעצם. תסבירו לי מה הבעיה בזה שבמסעדה ירוקה בעיר ירוקה כמו טבעון למשל שאנשים יושבים בחוץ בקפסולות? הרי ברור שזה לא גורם להדבקה. מה ההיגיון בזה שאומרים לאנשים אנחנו נסגור את כל המלונות במדינת ישראל ונשלח אתכם למלונות?"

"מוציאים את מדינת ישראל לסגר מיותר מסוכן ושערורייתי". הוא התייחס לחוסר הציות של האזרחים להנחיות משרד הבריאות והסביר: "לא היה ציבור ממושמע מאיתנו בסגר הראשון כי הייתה הנחה אז שהממשלה יודעת מה היא עושה, הישראלים לא מצייתים, ואני נגד מרי כמובן, לממשלה הזאת מפני שהם מסתכלים עליה והם לא מאמינים לאף מילה שיוצאת מהפה של נתניהו. הם יודעים שהחלטות נעשות באופן שערורייתי ומופקר סתם, בעיקר סתם. כל הסגר הזה הוא סתם. לא הצליחו לאכוף מפני שהציבור הסתכל על הממשלה ואמר לעצמו, ובצדק, 'אין לה מושג מה היא עושה'. אין בלגאן כזה, זה לא ניהול משבר, זה חלטורה של רה"מ שעסוק רק בדברים אחרים".

גולן יוכפז ציין בפני חבר הכנסת כי רה"מ במהלך החודש האחרון הצליח לחתום על 2 הסכמי שלום היסטוריי עם איחוד האמירויות ובחריין, על כך השיב לפיד: "הבעיה שלנו עם כל הכבוד זה לא בבחריין, הבעיה שלנו זה שיסגרו במדינת ישראל 85 אלף עסקים השנה. אנחנו מקום ראשון בעולם בסגירת עסקים. אני מברך על זה, אין לי הסתייגויות. יופי של הסכם עם איחוד האמירויות ובחריין, מצוין. הבעיה שלנו זה במדינת ישראל. הסגר הזה יעלה למשק בערך 10 מיליארד שקל בשבוע, אם היו לוקחים חצי מהכסף הזה, יודעים מה? שליש מהכסף הזה ושמים אותו במערכת הבריאות, היינו במקום אחר לגמרי".

לדעתו, "במקום לסגור את כולם בבתים, שיתמקדו, בקבוצות סיכון, באנשים מבוגרים עם מחלות רקע". אך מנגד הבהיר כי "צריך לקיים החלטות, שלא נתבלבל מזה ונחשוב שההחלטות טובות".