אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליטצילום: Hadas Parush/FLASH90

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, תקף בנאומו בהרמת הכוסית לקראת ראש השנה במשרד המשפטים את הביקורת המוטחת לאחרונה בו ובפרקליטות.

"מזה זמן, ובמיוחד בעת האחרונה, גורמים בעלי עניין מנהלים קמפיין שלם, קמפיין שנמשך יומם ולילה, שמטרתו להטיל דופי בעבודת הייעוץ המשפטי לממשלה, בעבודת פרקליטות המדינה ובעבודתי שלי.
הקמפיין הזה מתקיים ברשת, גם בחלק מהתקשורת, ובזירה הציבורית והפוליטית", טען מנלדבליט.

לדבריו, "אלו שמחוללים את אותו קמפיין אולי מקווים שהשמצות למיניהן נגדי או נגד בעלי תפקידים אחרים, וכל מיני עלבונות ושקרים, ישפיעו על החלטה כזו או אחרת שלנו. אם זה מה שהם חושבים, טעות גדולה בידם".

"אמרתי בעבר שהחלונות כאן בצלאח א-דין אטומים לרעשים מבחוץ. אמרתי את זה כשהרעשים באו מכיוון אחד, ועכשיו אני אומר את זה כשהם באים מכיוון אחר. רעשים לחוד, והכרעות משפטיות לחוד", ציין היועמ"ש.

מנדלבליט הוסיף בנאומו כי הוצאת נתניהו לנבצרות איננה על הפרק, "בהקשר של תיקי ראש הממשלה, אני עומד מאחורי העמדה המשפטית שלי שאף אומצה בבג"צ, שראש הממשלה יכול לכהן בתפקידו תחת כתב אישום. זה המצב המשפטי, בכפוף להסדרת ניגודי העניינים של ראש הממשלה הנובעים מהמשפט הפלילי המתנהל. בנימין נתניהו הוא ראש הממשלה של כולנו. כך אנו עובדים, כך עובדת הממשלה".

"אנו מלווים את עבודת הממשלה ואת ראש הממשלה בכל תחומי הפעילות. כך למשל, בתקופה האחרונה, ליווינו במעטפת משפטית את הסכמי השלום החדשים, שכולנו שמחים עליהם עם איחוד האמירויות ועם בחריין. וזאת הזדמנות לברך בשם כולנו את ראש הממשלה ואת כל העוסקים במלאכה החשובה הזו של הבאת שלום בין מדינת ישראל מדינות ערב השונות", הזכיר היועמ"ש.

מנדלבליט ציין כי דחה את הבקשות לשדר בשידור חי את משפט נתניהו, "ראש הממשלה הוא גם אזרח של המדינה, כמו כולם. אנו נמשיך לעמוד על כך שמשפטו של האזרח בנימין נתניהו יתנהל כמו כל משפט אחר בפלילים. המשפט הזה יתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים, בפני שלושת שופטי ההרכב.
שם רק הראיות ידברו, שם תישמע כל טענה של מי מהצדדים, ובית המשפט יאמר את דברו ויכריע בטענות".

"למרות מושכלת היסוד הזו, הנובעת מהעיקרון של שוויון הכול בפני החוק, יש ניסיון נמשך, עקבי, יום יומי, להעתיק את משפטו של ראש הממשלה לפורומים אחרים. היו בקשות לקיים את השימוע בתקשורת, ולאחר מכן לשדר את כל המשפט בתקשורת, כאילו מדובר בסקר דעת קהל, או בתכנית ריאליטי, ולא במשפט פלילי. כמובן שזו דרישה שלא יכולה לעמוד. במדינה דמוקרטית הכרעה בפלילים יכולה להיות רק ע"י בית משפט מוסמך, לפי הראיות והדין המהותי, לא בכיכר העיר, אפילו לא זו המודרנית ברשתות החברתיות. אנחנו לא ננהל את המשפט בטלוויזיה. אנחנו ננהל אותו בין כותלי בית המשפט, בהליך הוגן ותקין", קבע.

בהמשך הסביר מנדלבליט את התנגדותו להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית להתנהלות חקירות נתניהו, "ועדת חקירה כזו תנסה להפוך את התביעה הכללית לנאשמת, או כפי שגורמים מסוימים חוזרים על אותה מנטרה: 'לחקור את החוקרים'. מדובר בהיפוך יוצרות, ובניסיון לרסק את העיקרון הבסיסי בדמוקרטיה לפיו כולם שווים בפני החוק. נאשמים רבים בפלילים היו שמחים להיפרע ממי שהאשים אותם, להקים לעצמם ועדת חקירה שהם ימנו את חבריה ושתחקור את התובעים שלהם. אבל באיזו מדינה היינו חיים אם זה היה המצב? האם זו הייתה דמוקרטיה?".

בנאום הגדיר מנדלבליט כ"עלילה" את הטענה שפרקליטות המדינה קבעה כביכול שאבו אל קיעאן זכרונו לברכה, שנהרג מירי שוטרים באירוע הריסת בתים באום אל חיראן, הוא מפגע, ושהדבר נעשה בגלל הטיפול בתיקי ראש הממשלה.

"זה שקר וכזב. את השקרים הבוטים האלה צריך לחשוף ולהוקיע. ככל שישנן טענות ענייניות, צריך לברר אותן בפורומים המוסמכים המתאימים.טענות על התנהלות פרקליטות המדינה, ואף טענות על ההתנהלות שלי כיועץ המשפטי לממשלה, בהחלט יכולות להתברר", הוסיף.

בהמשך תקף מנדלבליט את אמירתו של השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה לפיה, "הגשת כתב אישום נגד נבחר ציבור, בוודאי ראש הממשלה, היא פיגוע בדמוקרטיה", ואמר, "עצם העלאת הטענה הזו, שלפיה יש מי שנמצאים מעל החוק וצריכים להיות מוגנים מפני מרותו של המשפט הפלילי, היא היא הפיגוע בדמוקרטיה. בוודאי כשהיא באה מפיו של השר האמון על עבודת המשטרה, שתפקידה לאכוף את החוק באופן שוויוני".

"אדוני השר, מדינה מושחתת היא מדינה שבה מעשי שחיתות שלטונית אינם מטופלים. מדינה מושחתת היא מדינה שבה פסיקתו של בית המשפט אינה מכובדת. מדינה מושחתת היא מדינה שבה הגשת כתב אישום נגד נבחר ציבור מוגדרת כ'פיגוע בדמוקרטיה'. ואם בארזים נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר?", תהה היועמ"ש. "אבל מדינת ישראל אינה מדינה מושחתת ואנו נעמוד על כך שהיא לא תהפוך לכזו".