יושיהידה סוגה
יושיהידה סוגהצילום: רויטרס

יושיהידה סוגה בן ה־71 נבחר לתפקיד יו"ר המפלגה הליברל דמוקרטית ביפן, מפלגת השלטון הנהנית מרוב בפרלמנט בטוקיו.

זאת, לאחר שראש הממשלה שינזו אבה הודיע על התפטרותו מתפקידיו כראש הממשלה וכראש המפלגה, בגלל מחלה ממנה הוא סובל.

סוגה נחשב לפוליטיקאי הפועל בעיקר מאחורי הקלעים. הוא כיהן כמזכיר הראשי של הממשלה, והיה ליד ימינו ואיש סודו של ראש הממשלה אבה. הוא מעולם לא התבלט כמנהיג, אך קנה לו מעמד של כבוד כפרלמנטר חרוץ ונמרץ שיודע להתמודד מול בירוקרטיה ולקדם מהלכים גדולים ומורכבים.

לאחר שנבחר ליו"ר המפלגה, צפוי סוגה להתמנות בימים הקרובים לראש הממשלה, בהצבעה שתיערך בפרלמנט ושבה הוא אמור לזכות ברוב הקולות בלי מאמץ מיוחד, שכן רוב חברי הפרלמנט הם נציגי מפלגתו.

בעימות המקדים שנערך בין המתמודדים לתפקיד ראש המפלגה, נשאל סוגה אודות יכולותיו בתחום מדיניות החוץ, תחום שבו לא עסק מעולם. סוגה הודה כי אין לו נסיון בתחום.

"אני בטוח שלא אוכל לעשות את מה שעשה ראש הממשלה שינזו אבה", אמר, "אבל אני כן אוכל לקדם את המדיניות שלי עם הרבה עזרה מבעלי המקצוע, ובהתייעצות שוטפת עם ראש הממשלה היוצא".

בתקשורת היפנית היתה התייחסות בולטת לעברו של סוגה כנער שעבד בגידול תותים בחווה שהיתה בבעלות משפחתו.

הוא מגיע ממשפחה פשוטה למדי, בשונה מרוב רובם של הפוליטיקאים ביפן המגיעים ממשפחות עשירות מאוד, ולרובם יש גם רקע משפחתי בפוליטיקה, כדוגמת ראש הממשלה הפורש שינזו אבה שסבו מצד אמו נובוסקה קישי היה ראש ממשלת יפן לפני קרוב ל־ 70 שנה.

סבו מצד האב היה פוליטיקאי מוכר, וגם אביו היה פוליטיקאי בעצמו. גם אחיו של נובוסקה קישי, אייסאקו סטו, כיהן כראש ממשלה ביפן, מה שהופך את אבה גם לאחיינו של ראש ממשלה יפני.

בהקשר זה מעניין לציין שאבה שבר לא מזמן את השיא שבו החזיק דודו הגדול, אייסאקו סטו, כמי שכיהן כראש ממשלת יפן למשך הזמן הארוך ביותר, וחודשים אחדים לאחר ששבר את השיא של הדוד, החליט האחיין להתפטר מהתפקיד.

נציין גם שרבים משרטטים קווי דמיון בין שינזו אבה וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, שניהם החלו בכהונה קצרה יחסית וסיימו בכשלון, אך שבו כעבור שנים לכהונה ארוכה במיוחד, והיו לראשי הממשלה המכהנים יותר מכל ראש ממשלה שקדם להם, כל אחד בארצו שלו.

כמו כן, כמו נתניהו גם אבה נחשב לאוטוריטה בתחום היחסים הבינלאומיים, ובמהלך כהונתו הוא ביקר בלא פחות מ־ 80 מדינות וטריטוריות ברחבי העולם.