הפרשן לענייני ערבים של חדשות 13, צביקה יחזקאלי, שוחח היום (שלישי) עם בן כספית וינון מגל והסביר על המצב במזרח התיכון שהביא להתקרבות למדינות המפרץ ולהסכמי השלום עם איחוד האמירויות ובחריין.

בפתח דבריו התייחס להבדלים בתגובות להסכם השלום בקרב אזרחי איחוד האמירויות לעומת תושבי בחריין: "האמירויות אלו שבטים שהשתחררו משלטון בריטי רק בשנות ה-70, שבטים עשירים שיושבים על אוצרות של כסף. לבחריין יש הרכב אוכלוסייה אחר. שם יש אוכלוסייה שהיא ערבית 70% שיעית, שזה די דומה לתמהיל של עיראק. זאת אומרת השלטון שהוא סוני, שלטון שהוא מיעוט, שולט על ידי שיעים ששולטים על שיעים. שם כבר יש מתיחות כי בחריין היא גם פיזית מצויה ממש בין שני הימים. בחריין בערבית זה שני הימים - יש לה ימים משני הצדדים, כי היא נמצאת בטווח בין איראן לבין המפרציות וחצי האי ערב".

האם בחריין היא יעד תיירותי נחשק כמו האמירויות? "היא פחות מלהיבה מבחינת הפוטנציאל – בחריין היא בעצם אי קטן שמסופח לסעודיה בכל ההיבטים המדיניים והביטחוניים. זה כמו אי שהוא בעצם חלק מסעודיה. זה לא משהו שהוא כמו האמירויות עם האטרקציות. יש שם מקומות צלילה יפים, יש ים וחופים, אבל הם לא חרטו על דגלם את מה שהאמירויות חרטו – להיות מדינה ערבית אחרת. זה לא הסגנון של בחריין".

יחזקאלי הסביר מדוע הסעודים החלו להתקרב ולחמם את היחסים עם ישראל דווקא עכשיו: "הפרחים לאייטולות. אני חושב שכל האזור פה עכשיו חוגר חגורות לקראת נובמבר. כי אם בנובמבר משתנה השלטון בארה"ב אתם תראו אייטולות אחרות לגמרי, מזרימים כסף ואז המפרציות לא יוכלו לעמוד בזה. זאת הסיבה לברית ההגנה איתנו. אתם רואים מלונות, אתם רואים חופים, האמירתיים לא רואים את זה. הם רואים דבר אחד – ישראל תגן עלינו, ישראל תביא לנו טכנולוגיות שלאיראנים אין וישראל תגן עלינו בתור היותנו בסיס מוצב קדמי. בסופו של דבר, ברית ההגנה הזו היא בגלל ההתנהגות האיראנית וגם ההתנהגות של העולם שזרק את הערבים. אנחנו היום מושיטים להם יד והם מעריכים את זה מאוד".

בהמשך שיבח את פעולותיו של נשיא ארה"ב: "אובמה קיבל נובל לשלום ומאז נהרגו מיליוני ערבים במה שמכונה 'אביב הערבי'. הייתה מחשבה של אובמה שבאמת העולם הערבי ילך לדמוקרטיה. 'הדמוקרטיה' הזו הביאה הביאה לאסון במזרח התיכון. מדברים על טראמפ כדמות מוזרה וקפריזית, אבל אם כבר מדברים באמת, הוא הביא שלום יותר מאובמה".

עוד הוסיף: "תראו, החיבוק והאהבה זה כל מה שרצינו בנורמליזציה, הם ידעו לספק לנו את זה. אבל זה לא חוכמה עם האמירויות, הם מדינה ערבית אחרת. זו מדינה של כמה מיליוני ילדים מפונקים. איך אומרים בעולם הערבי? מגיל יום הם רואים רק מטפלות תאילנדיות ופיליפיניות".

בן: בקיצור זה האשכנזים של הערבים.

"זה היהודים של הערבים הייתי אומר. איך שלא תראו את זה - זה מרגש, זה חזק וזה תפנית. ותראו מה יקרה הלאה עם שאר המדינות שמתנגדות. אני אומר לשים עין על איראן, כי איראן לא הולכת לוותר".