חתימת הסכמי השלום
חתימת הסכמי השלוםצילום: אבי אוחיון / לע"מ

הממשל האמריקני חשף הלילה (רביעי) את ההסכמים ההיסטוריים שחתמה ישראל עם איחוד האמירויות ובחריין.

במסגרת 'הסכם אברהם' עליו חתמו נשיא ארה"ב, ראש הממשלה נתניהו ושרי החוץ של האמירויות ובחריין, מתחייבים המנהיגים לתהליך השלום ההיסטורי ומכירים בחשיבות שמירת השלום וחיזוקו במזרח התיכון וסביב העולם".

המנהיגים הצהירו כי הם שמים סוף ליריבות בין העמים ויוצאים לדרך חדשה. "אנו מבקשים לשים סוף לקיצוניות ולעימותים, זאת במטרה לספק לכל הילדים בעולם עתיד טוב יותר. אנו שואפים לחזון של שלום, ביטחון ושגשוג במזרח התיכון ובעולם כולו", לשון ההסכם.

נתניהו בטקסהבית הלבן

ההסכם עם האמירויות כולל סעיפים רבים העוסקים בשיתוף הפעולה בין הצדדים בתחומים רבים - כולל הקמת שגרירויות ויצירת תיירות משמעותית - אך אין פירוט כיצד ובאיזה לוח זמנים יהיה היישום.

הפלסטינים מוזכרים באופן שולי יחסית במסמך וללא התחייבויות מפורשות. "שתי המדינות מחויבות לפעול יחד על מנת להשיג פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני באמצעות משא ומתן שיענה על השאיפות והצרכים הלגיטימיים - של שני העמים", לשון ההסכם.

אין במסמך גם אזכור לדרישה האמירתית למכירת מטוסי F-35 מארה"ב. אתמול התבטא הנשיא טראמפ מפורשות בנושא ואמר, "מדובר במדינות עשירות המעוניינות במטוסי קרב, לא תהיה לי בעיה למכור להן את מטוסי ה-F-35".

'הסכם אברהם'
'הסכם אברהם'צילום: הבית הלבן

בהצהרת השלום בין ישראל ובחריין נכתב כי מטרת המדינות "להביא לפתיחתו של עידן חדש של ידידות ושיתוף פעולה, בחתירה למזרח תיכון יציב, בטוח ומשגשג לטובת כל המדינות ועמי האזור".

"ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ עבד אל-לטיף אל-זיאני הסכימו לכונן יחסים דיפלומטיים, לקדם ביטחון ממושך ולהימנע מאיומים ומשימוש בכוח. כמו כן, הצדדים הסכימו לקדם דו קיום ותרבות של שלום. ברוח זו, אושרו היום שורה של צעדים שיחלו את הפרק החדש ביחסי המדינות".

הסוגיה הפלסטינית מוזכרת גם בהסכם זה בצורה לקונית למדי. "מתחייבים להמשיך המאמצים להגעה לפתרון כולל, הוגן וממושך של הסכסוך הישראלי-פלסטיני".

עם זאת, על פי הערכות, ישראל התחייבה בפני המדינות שלא לקדם החלת ריבונות ביהודה ושומרון ואחד משרי החוץ הערביים אף ביטא זאת בנאומו.

נזכיר כי ההסכמים יצטרכו לעבור את אישור הממשלה לפני שייכנסו לתוקף באופן סופי.