בג"ץ ראשי הערים
דורשים להשוות בין מספר המפגינים למספר המתפללים בשטחים הפתוחים

ראש העיר בת ים צביקה ברוט: אין שום סיבה שהזכות להפגין תעמוד מעל הזכות להתפלל או הזכות לפרנסה, הקריטריונים חייבים להיות זהים.

עדו בן פורת , כ"ז באלול תש"פ

תפילה בעידן קורונה
תפילה בעידן קורונה
צילום: Gershon Elinson/Flash90

ראש עיריית בת-ים צביקה ברוט, ראש עיריית אור יהודה ליאת שוחט וראש עיריית קריית שמונה אביחי שטרן הגישן היום (רביעי) עתירה לבג''ץ בדרישה להשוות בין מספרי המפגינים למספרי המתפללים בשטחים הפתוחים.

לדברי ראשי הערים, המדינה מבקשת מהם לעמוד מול מאות אלפי תושבים ולהסביר להם מדוע עליהם להתפלל בקבוצות קטנות ביום כיפור או להימנע מלהפעיל את העסק שלהם – אך במקביל היא מאשרת לעשרת אלפים מפגינים להגיע מדי שבוע בניגוד לכללי הקורונה להפגין בבלפור.

ראשי הערים מעידים כי תושבים רבים מסרבים בשל כך להקשיב להנחיות הקורונה, והם זועמים על כך שהמדינה מאפשרת למפגינים להתכנס ללא מגבלות ובאופן חופשי.

העתירה, אשר הוגשה על ידי עו"ד אילן בומבך, מבקשת מבג"צ לקבוע כי שתי הזכויות – הזכות להפגין והזכות להתפלל – הן זכויות שוות, ויש לקבוע כללים אחידים הן להפגנות והן לתפילות בשטחים פתוחים.

לדברי העותרים- ברוט, שוחט ושטרן, המטרה היא להחזיר את אמון הציבור בממשלה ולהעלות את ההקפדה על הנחיות הקורונה: ״אנחנו במדינה דמוקרטית וחשוב מאד לאפשר הפגנות למי שרוצה בכך", הם אומרים, "אלא שבאותה מידה יש לאפשר גם את התפילות באוויר הפתוח באותם התנאים. יש להגביל את המספר המשתתפים בשני המקומות בצורה זהה, או לחילופין להתיר את שניהם באופן זהה. אי אפשר לעשות איפה ואיפה, שפוגעת באופן אנוש באמון הציבור במדינה בתקופה כל כך קריטית".

ראשי הערים הוסיפו כי "אנחנו עומדים בחזית מול התושבים, וצריכים להסביר להם את ההגבלות של הממשלה. אלא שבכל שבוע התושבים זועמים כשהם נאלצים לוותר על תפילות במניין או להפסיד לקוחות בבתי העסק שלהם, בזמן שהממשלה מאפשרת למפגינים לפעול באופן חופשי. אם המדינה רוצה שהציבור ייקח אותה ברצינות, עליה לקבל החלטות הגיוניות ואחידות, ולא לזגזג. אם הממשלה החליטה לסגור כעת את חופי הים, לאסור הופעות, ולצמצם מאד את התפילות באוויר הפתוח בגלל סכנה בריאותית – אז לא ייתכן שההפגנות יוכלו להימשך כאילו הסכנה אינה קיימת".

ראשי הערים הדגישו כי העתירה לבג"צ אינה מתייחסת רק לתקופת הסגר, אלא גם להמשך חיי שגרת הקורונה לאחריו. עד היום הותר למספר קטן יחסית של מתפללים להתפלל יחד בשטחים פתוחים, בזמן שלהפגנות בבלפור הגיעו לעיתים כעשרת אלפים בני אדם.

''הפגנות כן, אבל תפילות, הופעות, ועסקים לא? בשום אופן", אמר ברוט. ''זכות ההפגנה היא חשובה מאד, אבל אין שום סיבה שהזכות להפגין תעמוד מעל הזכות להתפלל או הזכות לפרנסה. הקריטריונים חייבים להיות זהים. כל אדם במדינה מבין את זה. חבל שהממשלה לא".

עו"ד אילן בומבך
צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי

כזכור, הממשלה פרסמה ביום ראשון מתווה תפילות מיוחד לחגי תשרי, ולפיו בשטח פתוח מותר יהיה להתפלל בקפסולות של עד 20 איש.

במבנה סגור באזורים אדומים, תותר תפילה בקבוצות של עד 10 אנשים. מספר הקבוצות המותר בשטח סגור יהיה כנגזרת של מספר הכניסות למבנה. שתי הכניסות הראשונות כפול 3, וכל כניסה נוספת כפול 2, ובתנאי שנשמר יחס של אדם אחד לכל 4 מ״ר משטח המקום.

לדוגמה: בבית תפילה באזור אדום שגודלו 250 מ"ר ויש לו שתי כניסות – מותר יהיה להתפלל ב- 6 קפסולות של עשרה אנשים. 10 אנשים בכל קפסולה, 2 כניסות כפול 3 - 60 אנשים סה״כ במבנה, תוך שמירה על יחס של 4 מ"ר לפחות בין אדם לאדם.

במבנה שגודלו 500 מ״ר ולו 5 כניסות תותר התפילה ב-12 קפסולות של עשרה אנשים. במבנה שגודלו 70 מ״ר ולו כניסה אחת, תותר התפילה בקפסולה אחת של עשרה אנשים בלבד בשל מגבלת המקום.

באזורים שאינם אדומים – במבנה סגור תותר התפילה בקבוצות של עד 25 אנשים. מספר הקבוצות המותר בשטח סגור אחד יהיה כמכפלה ב-2 של מספר הכניסות למבנה, ובתנאי שנשמר יחס של אדם אחד לכל 4 מ"ר משטח המקום.

לדוגמה, בבית תפילה באזור צהוב שגודלו 400 מ"ר ויש לו שתי דלתות כניסה – מותר יהיה להתכנס בעד 4 קפסולות של 25 איש (25 בכל קפסולה, 2 כניסות כפול 2, 100 אנשים סה״כ במבנה תוך שמירה על מרווח של 4 מ"ר בין אדם לאדם.