התזמורת הקאמרית הקיבוצית מבצעת קרליבך

שירים של קרליבך בדרך ככל מקושרים אצלנו לבית הכנסת. מה קורה כשתזמורת קאמרית חילונית מבצעת אותם?

אריאל פייגלין , כ"ז באלול תש"פ

יואל רובינשטיין
יואל רובינשטיין
עיצוב: הילה שטרן

תעצמו עיניים ותדמיינו את הניגון 'הנשמה לך' של הרב קרליבך.

עכשיו, תעצמו שוב עיניים ותדמיינו תזמורת קאמרית חילונית מבצעת אותו, בעיבודו של בחור צעיר ודתי. אתם יכולים לפקוח עיניים וללחוץ על הפליי בסרטון פה למטה, כי זה כבר לא דמיון.

יואל רובינשטיין גדל בבית חסידי, "מאוד מחובר לניגונים למוזיקה" כהגדרתו, ואיכשהו אחרי הישיבה הוא סטה מהמסלול המקובל והלך ללמוד הלחנה, עיבוד וניצוח במכללה למוזיקה רימון, שהיא בהגדרה מכללה חילונית. אולי אפשר אפילו להגיד ה'אליטה' החילונית.

"מבחינתי שני העולמות משולבים האחד בשני", אומר יואל, "ואני חי אותם בצורה מאוד הרמונית. אני לא רואה קונפליקט בין השניים, וגם החברים שלי מרימון הם חברי נפש מבחינתי. לא הטייטל הזה של 'החבר החילוני'".

ולגבי הניגון, מה חדש ומיוחד דווקא בעיבוד הזה? בחיבור שלך עם התזמורת?

"לקחנו את הניגון לרמה אחרת" הוא מספר, "זה מרחב אחר שלא קיים בישראל, לא רק בציבור הדתי אלא בכלל. מבחינת העיבוד שעשינו, לא נעשה דבר כזה עדיין במוזיקה היהודית".

מה ההבדל? אני שואל אותו, אשמח אם תוכל לדקור את הנקודה בעבור אנשים פשוטים כמוני שלא זכו להבנה ושמיעה מוזיקלית.

"כל מה שנעשה עד היום" יואל עונה, "היה או מאוד חובבני ולא הגיע לרמה האומנותית הזו, או לחילופין אומנותי מדי, ואנשים לא הצליחו להתחבר אליהם. אנחנו משחקים פה על חבל מאוד דק, ומנסים לאחוז בשני העולמות".

"האפשרות הזו, להוציא מניגוני קרליבך את מלוא הפוטנציאל שלהם, יש לה מסר בעיניי. זה לקחת את המנגינות האלוהיות האלה, ולאפשר להם להתבטא בצורה אומנותית מיוחדת וגדולה ואפילו לאומית - מה שמקנה לה משמעות חדשה ומלאת הוד ומסתורין. וזו רק ההתחלה".