יוסי כהן
יוסי כהןצילום: Flash90

ראש המוסד יוסי כהן התייחס בריאיון נדיר למאמצים שהשקיע בתיווך הסכם השלום עם איחוד האמירויות ובחריין.

"זה כמו חלום", אמר כהן לדנה ויס בחדשות 12, "ישבתי בקהל ואמרתי - זה באמת קורה". בנוגע לאפשרות שיצטרף לחיים הפוליטיים אמר שהוא עדיין לא החליט. "אני עוד לא החלטתי – עוד חזון למועד".

ראש המוסד התייחס לחתימת ההסכמים עם איחוד האמירויות ובחריין. "יש כאן שבירה מסוימת של תקרת הזכוכית שנהוגה בינינו לבין מדינות ערב", אמר, "מדובר על שנים של מגעים שמנוהלים באופן מאוד מאוד עדין, לטוות יחסים עם מדינה שאין לנו יחסים פורמליים דיפלומטיים או בכלל".

"המטרה של הארגון שבראשו אני עומד כרגע היא תמיד להגיע למצב שבו אנחנו מנהלים יחסים ברבדים שונים", הסביר כהן, "הם יכולים להיות בהתחלה יחסים כלכליים, יחסי מסחר, יחסים של הדדיות בהבנת האירועים הביטחוניים – הזירתיים והכלליים. ולאט לאט בסוף אני חושב שהמטרה של כולנו היא להגיע ליחסים פורמליים עם מדינות ערב".

כהן הסביר איך בחריין הצטרפה גם היא להסכם השלום עם ישראל. "חייבת להיבנות מערכת של אמון הדדי בינינו לבינם, עם הגשה מאוד מאוד נכונה, גם של הצד הבילטרלי בין ישראל לבין המדינות האלה, וכמובן של החיבוק והדחיפה המאוד מסיבית והנכונה של נשיא ארה"ב".

כהן נשאל על תחושותיו לאחר שבחריין הסכימה לחתימת ההסכם עם ישראל: "נהדר. חלום, דבר מרגש מאוד – אני מסתכל, יושב שם בקהל ואומר – באמת זה קורה".

"אני מאמין שיש עוד מדינות בתוך המפרץ הפרסי שעוד תבואנה במגע פורמלי עם מדינת ישראל, ויש גם מדינות מחוץ למפרץ הפרסי שעדיין לא מחזיקות בקשר דיפלומטי פורמלי עם מדינת ישראל, שיכולות גם הן להצטרף", העריך ראש המוסד.