השר ישראל כ"ץ עם ארנון בר דוד
השר ישראל כ"ץ עם ארנון בר דודצילום: דוברות

הממונה על השכר, קובי בר נתן ויו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, בתיאום יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, חתמו היום (חמישי) על הסכם קיבוצי המסדיר את אופן העסקתם של עובדי המגזר הציבורי במהלך תקופת הסגר.

ההבנות יעזרו לשמור על רמת השירות הנדרשת בעת הנוכחית, תוך הקפדה על ההגבלות שנועדו לצמצם את העברת הנגיף ולמנוע את התפשטות מחלת הקורונה.

ההסכם ממשיך את רצף ההסכמים שנחתמו מאז פרוץ המשבר בחודש מארס, ומהווה ביטוי נוסף לאחריות המשותפת ולהירתמות המגזר הציבורי.

ההסכם ייכנס לתוקף החל מהיום, ה-17.9, ויחול על כלל המעסיקים במגזר הציבורי, בהם: משרדי ממשלה לרבות יחידות הסמך, רשויות מקומיות, מועצות דתיות, חלק מהחברות הממשלתיות, מוסדות ההשכלה הגבוהה ותאגידים סטטוטוריים.

על פי ההסכם, זאת בהתאם לתקנות שאושרו הבוקר בממשלה, 50% מכוח האדם במגזר הציבורי ימשיך בעבודה במתכונת רגילה, בכפוף להגבלות החדשות. יתר העובדים יועסקו מהבית או במתכונות העסקה אחרות בכפוף למפורט בהסכם.

המעסיקים יפעלו להגדיל את מספר העובדים המועסקים, תוך שינוי סדרי העבודה, על מנת לשמור על היקף השירות שניתן לציבור ולהבטיח את העמידה בהנחיות משרד הבריאות. בין היתר, המעסיקים יוכלו להפריד בין קבוצות עובדים ולשנות את שעות העבודה הרגילות, באופן שמותאם להגבלות הפעילות ובהתאם לצרכים שקשורים להפעלת כל גוף בתקופת החירום.

ההסכם במגזר הציבורי יהיה בתוקף עד תום חופשת הסוכות, ה-11.10, כאשר במהלך תקופה זו ישנם שבעה ימי עבודה בלבד. העובדים שעל אף המאמצים, לא יהיה ניתן להעסיקם בתקופת ההסכם, בעקבות המגבלות השונות, ישהו בתקופת הסדר מיוחד בחסות המעסיק ויהיו זכאים, לתשלום בגובה 70% משכרם. המעסיק יבצע הפרשות בגין התשלום לקרנות הפנסיה וההשתלמות על השכר שישולם כאמור, על מנת לשמור על רציפות הזכויות של העובדים.

במקביל להבנות אלו, הממונה על השכר ויו"ר ההסתדרות הסדירו גם את מתכונת העסקתן של הסייעות בגני הילדים במהלך תקופת הסגר. הסייעות ימשיכו לעבוד באמצעות תוכנת הזום, בדומה לגננות וכחלק מהצוות החינוכי.

הממונה על השכר באוצר, קובי בר נתן, אמר כי "ההסכם שנחתם בתחילת חודש מאי, זכה לתגובות חיוביות מאוד לאור הצלחתו בהגדלת היקף השירות הניתן לציבור תוך שמירה על בריאותם של העובדים ועל הוראות 'התו הסגול'. הצלחת ההסכם התבטאה במתן כלי גמישות ניהולית במטרה להגדיל את מספר העובדים המועסקים, ומתן מענה לעובדים שלא ניתן להעסיקם. אני שמח שגם כעת, עם החלת ההגבלות החדשות ע"י הממשלה, נמשיך ליישם, בשיתוף ההסתדרות, כלי גמישות שיאפשרו את העסקתם של עובדי המגזר הציבורי ושיפור השירות לציבור זאת לצד מענה כלכלי מאוזן לעובדי המגזר הציבורי שלא יוכלו לבצע עבודתם. כולי תקווה כי ניתן יהיה להטמיע כלי גמישות ניהולית לא רק בחירום אלא גם בשגרה".

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, הוסיף "בעתות שגרה ובתקופת חירום, המגזר הציבורי הוא שותף חשוב להבטחת התפקוד התקין של המשק. המציאות שנכפתה על כולנו במשבר הנוכחי, הציבה את עובדי המגזר הציבורי בחזית המאבק בקורונה. הצוותים הרפואיים, גופי השירות לאזרח, מערכות הרווחה – כולם נמצאים שם לילות כימים כדי לטפל בנפגעי המשבר ולהחזיר את התקווה למדינת ישראל. אני גאה במגזר הציבורי שלנו ומתחייב שנמשיך למלא תפקיד מוביל ואחראי במשבר, כפי שעשינו זאת מהיום הראשון. תודה לממונה על השכר, קובי בר נתן, על הסכם משותף נוסף שעוזר לשמור על רמת התפקוד של השירות הציבורי, ולאזן בין מגבלות הקורונה לבין הצורך ביציבות למעסיקים ולעובדים כאחד. שתהיה לכולנו שנה טובה יותר".