אלנתן זכריה
אלנתן זכריהצילום: Yossi may photo

אישורי הבנייה ביהודה, שומרון ובקעת הירדן הם הסיסמוגרף המדיני הטוב ביותר. כמו סיסמוגרף אשר מזהה את עוצמתן של רעידות האדמה, זהו האמצעי הרגיש ביותר, אשר מגיב ראשון לתחילתן של רעידות אדמה מדיניות.

 לכן, מי שמעוניין לדעת האם מתקרב אלינו רעש מדיני כזה או אחר, עליו לעקוב באדיקות אחרי ישיבותיה של מועצת התכנון העליונה, אשר אחראית על אישורי הבנייה ביהודה, שומרון ובקעת הירדן.

ראש הממשלה נתניהו הוא הגורם היחיד אשר מאשר את סדר יומה של מועצת התכנון והוא היחיד אשר מחליט האם תאושר בנייה ביהודה ושומרון, כמה בנייה תאושר ומתי תתכנס המועצה אשר תאשר את אישורו. ככה זה, כשלעת עתה אין ריבונות, יהודה ושומרון הם חבל הארץ היחידי אשר כל בנייה בשטחו זקוקה לחתימתו של ראש הממשלה.

כשראש הממשלה נתניהו הגיע לפגישתו הראשונה עם הנשיא אובמה, אחרי שנכנס לתפקידו בשנת 2009, אמר לו הנשיא האמריקאי "אף לא לבנה אחת". אתה לא בונה יותר ביישובים הישראלים ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. שבע שנים לאחר מכן, עם כניסתו של הנשיא טראמפ לחדר הסגלגל, הבטיח ראש הממשלה בנימין נתניהו שמועצת התכנון העליונה תתכנס מדי רבעון. מאז, ייאמר לזכותו, הוא עמד בהבטחתו כמעט בדייקנות. 

אך היו שתי פעמים שבהן עוקבה הבנייה באופן חשוד. הפעם הראשונה הייתה בפברואר-מרץ 2018, אז היו על הפרק ההודעה על העברת שגרירות ארה"ב ושגרירויות נוספות לירושלים. הפעם הבאה היא עכשיו. מאז פברואר האחרון לא כונסה מועצת התכנון כדי לקדם את בנייתן של יחידות דיור, ואם נלך על פי התיאוריה הסיסמוגרפית, כינוסה בהמשך לוט בערפל, אולי עד שלא נראה את נתניהו וטראמפ לוחצים ידיים עם אחרונת המדינות הערביות על מדשאות הבית הלבן.  

בתקופת זמן של יותר מ-200 ימים מאז שאושר בפעם האחרונה תכנון של בנייה ביהודה ושומרון ועד היום עברה מדינת ישראל תנודה לשני צידי הסקאלה. בתחילת התקופה, היינו כפסע מהחלת ריבונות והסכמה לגבולות עם מדינה פלסטינית על פי מתווה טראמפ – 7 חודשים לאחר מכן לא נשאר ממנה כלום. ללא החלת הריבונות, אותה הבטיח פעם אחר פעם בשנה וחצי האחרונות, וללא אישורי בנייה, מותיר נתניהו את ההתיישבות קירחת מכאן ומכאן.

נכון, הסכם עם איחוד האמירויות ובחריין הוא חשוב והיסטורי, אך הסכם נורמליזציה עם מדינות ערביות שאינן מאיימות עלינו לא יכול להאפיל על המשך קידום ההתיישבות. נתניהו שכח את "החיים עצמם". אסור לו להשליך הצידה את המשך קידום ופיתוח ההתיישבות הישראלית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. זהו לא משהו שאפשר להקריב לטובת דברים אחרים. 

הקפאה אינה באה בחשבון. המשך הבנייה כאן אסור שיהיה תלוי בשום עניין מדיני. זהו צורך של חצי מיליון אזרחים ישראלים שאינם סוג ב', והם שווי חובות וזכויות. צריך לבנות ביהודה ושומרון כי צריך להמשיך להתפתח באופן חופשי וללא מגבלות. בטח שלא לקחת את הבנייה בשבי המדיני. 

אלנתן זכריה הוא דובר מועצת יש"ע