אלוף מוטי ברוך, מפקד הגיס המטכ"לי ומפקד ההכשרות והאימונים בצה"ל

פחות אנשי מילואים נקראים לשירות פעיל בתקופת הקורונה, אך אלו שכן עולים על מדים משתתפים באימונים ומוודאים שרמת המבצעיות של צה''ל ממשיכה להתעצם למרות המגפה.

מפקד הגיס המטכ''לי האלוף מוטי ברוך אמר לערוץ 7: "צה"ל ערוך למלחמה, אני שמח שהגעת פה לתרגיל מפקדי פלוגות ומפקדי גדודים כדי לראות ומקרוב. צה"ל מתאמן ומכין את עצמו למלחמה. אמנם זו לא אותה מציאות שהיתה בעבר ולא מעט מהפרמטרים השתנו כולל העובדה שהאויבים התעצמו, אבל אנחנו מוכנים בהחלט".

באשר למתאר הקרב ותנאי השטח מסביר האלוף ברוך כי "האתגרים היום יותר גדולים והם מוכוונים לאזורים האורבניים, הדבר מאתגר אותנו מבחינת לחימה ואליו אנחנו נערכים".

במהלך האימונים מנסים הלוחמים לדמות את שדה הקרב האמיתי ככל האפשר, ''בתרגילים אנחנו עושים הכול על מנת לדמות את מצב האמת, ולכן אנחנו מתאמנים גם בשטחים אורבניים. המתאר שאנחנו מתכוננים אליו הוא גם ללבנון וגם לעזה''.

האלוף ברוך נושא איתו תפקיד נוסף - מפקד ההכשרות והאימונים של צה''ל. "אנחנו בהבנה שצריך לאחד כוחות ולהתאמן יחד, אחרי הכשרה בסיסית וראשונית שנעשית בשריון בתותחנים או ביחידות אחרות, צריך להתאמן יחד וזאת אנחנו עושים בתפיסה החדשה".

שוחחנו עם האלוף ביום חתימת חוזה השלום עם האמירויות ובחריין, ולדבריו צה''ל לא מושפע באופן ישיר מההתפתחויות המדיניות. "האחריות של צה''ל היא להיות גם מוכן וגם להתאמן למלחמה''.

"הגיס הוא מפקדה משימתית למלחמה ליום פקודה, ככה אנחנו בונים אותה, ככה אנחנו מכינים אותה. היא מבוססת על אנשי מילואים מנוסים שביום פקודה אמורה לקבל כוחות. כמובן שאותה מפקדה תפעיל כוחות תחת פיקוד הצפון בעת מלחמה".

האם אתה מודאג מהידרדרות למלחמה? ''אני לא מודאג, לא שאין איומים, זה לא שלא יכולות להיות התפתחויות. אנחנו מסתכלים בעיניים פקוחות על המציאות ומבינים את האתגרים, מבינים את
ההתפתחויות ומנצלים אותן וגם את הסיכונים שבדבר, וככה נערכים גם בפיקוד הצפון וגם בכלל צה"ל''.

חצי שנה ללא אימונים, זה לא משפיע על הצבא? ''אני כבר הדגשתי בדבריי שחזרנו להתאמן. החל ממרץ אנחנו עצרנו את האימונים וברור לכולם למה, בגלל התחלואה. אבל את ההכשרות לא עצרנו בשום שלב, למרות ובנוכחות הקורונה. אני יכול להגיד שאימנו כבר מספר חטיבות, כשההיענות של חיילי
המילואים גבוהה. אנשים באים, רוצים לשמור על כשירות ומבינים את החשיבות של צה"ל
חזק שמבוסס על אמונים ותרגילים''.

כיצד משפיעים האיומים של נסראללה לנקום בישראל על מות פעיל החיזבאללה בסוריה? "פיקוד הצפון וצה"ל ערוכים כבר למעלה מחודש, נכונים לכל התפתחות ואני חושב שאם תהיה כזאת התפתחות אנחנו נגיב בעוצמה''.

''אנחנו אחרי אישור גרף האימונים ואני יכול לבשר שבשנה הבאה נעבוד ונייצר אימונים בכח מלא. זה ישפיע ולטובה גם על אנשי המילואים גם על הסדיר, כדי לחזור למוכנות מלאה".