הפעילות בלשכת הגיוס
הפעילות בלשכת הגיוסצילום: עזר מציון

לחצו כאן כדי לחזק את הפעילות של 'עזר מציון'

לפני כמעט חצי יובל פנתה משפחתו של משה (מושיקו) סחייק, צעיר חולה סרטן, לעזר מציון בבקשה לסייע לה בדחיפות באיתור תורם מח עצם עבורו. במבצע מיוחד נאספו 5,000 דגימות דם. למרבה הצער, לא נמצאה ההתאמה המיוחלת, והנער הלך לעולמו. אבל 5,000 התורמים הפוטנציאליים שניסו להציל את מושיקו היוו את הגרעין הראשוני של המאגר.

שנתיים מאוחר יותר פתחו הזוג מוטי ז"ל וברכה זיסר יחד עם עזר מציון את המאגר הלאומי לתורמי מח עצם, מתוך מטרה להגדיל את מאגר התורמים הפוטנציאליים היהודיים. זאת מתוך ההבנה שלהשתלת מח עצם נדרשת התאמה גנטית בחלבוני HLA בין התורם והחולה. התאמה טובה היא הבסיס להשתלה מוצלחת, והיא תגיע על בסיס רקע גנטי משותף.

30% בלבד מהחולים מצליחים למצוא תורם מתאים בקרב בני המשפחה שלהם. 70% הנותרים נאלצים למצוא תורם זר, שאינו בן משפחה. אבל סיכויי ההתאמה בין שני אנשים זרים שאינם קרובי משפחה נמוכים. אז מה בכל זאת אפשר לעשות? נכון, למצוא רקע גנטי משותף, המתקיים בדרך כלל אצל תורם וחולה ממוצא אתני משותף.

למזלנו, העם היהודי התבדל במשך הדורות, ובכך שימר את הדמיון הגנטי. מכאן, שהסיכוי למצוא תורם לחולה ממוצא יהודי באוכלוסייה היהודית הוא גדול יותר. ולכן, למרות שבמאגר הבינלאומי למח עצם (BMDW) רשומים כיום למעלה מ־30 מיליון תורמים פוטנציאליים, הסיכוי למצוא תורם לחולה ממוצא יהודי במאגר שלנו גבוה בהרבה.

מאז הקמתו הצטרפו למאגר למעלה ממיליון תורמים פוטנציאליים, ומדובר במאגר השישי(!) בגודלו בעולם, ובמאגר היהודי הגדול ביותר בעולם. עד היום בוצעו בזכות המאגר למעלה מ־3,687(!) השתלות לחולים בישראל ובעולם. בשנה האחרונה לבדה ניצלו חייהם של 243 נפשות בזכות ההשתלה - ללא ספק נתון מדהים בכל קנה מידה.

השיטה הרווחת כיום לתרומה היא שאיבת תאי מח עצם מהווריד בצורה פשוטה הדומה לתרומת דם רגילה. חשוב לדעת כי מדובר בהליך פשוט, לא מורכב ולא מסוכן. בסך הכול כ־3-4 שעות - והִצלת חיי אדם.

בקיץ 2005 נחתם ההסכם עם צה"ל, ומאז כל מתגייס יכול להצטרף למאגר כבר בשרשרת החיול בבקו"ם. מדובר בקבוצת תורמים בעלת פוטנציאל אידיאלי, שכן מדובר באנשים צעירים ובריאים, שעברו סינון בריאותי ושיוכלו להישאר במאגר ולשמש תורמים פוטנציאליים במשך שנים רבות. בעקבות הליך התרומה בבקו"ם המאגר גדל מדי שנה ביותר מ־50,000 מצטרפים חדשים.

למרות שהמאגר מוגדר כמאגר לאומי של מדינת ישראל, ההשתתפות של המדינה היא מזערית, ופעילות המאגר מתאפשרת רק הודות לרוחב ליבם של אנשים טובים. אולם בדיקת דגימות הרוק הנלקחות מהתורמים ונשלחות למעבדה לפענוח, יקרה במיוחד, ועלותה עומדת על 180 ש"ח לכל דגימה. כל תרומה למטרה חשובה זו מתקבלת בהערכה רבה.

מתוך "מאגר של חיים", בשבע

לחצו כאן כדי לחזק את הפעילות של 'עזר מציון'