איראן
איראןצילום: ISTOCK

עונש אכזרי במיוחד לשלושה בני נוער שהורשעו בגניבה באיראן.

בית המשפט העליון באיראן דחה את ערעורם של שלושה בני נוער איראניים שנידונו בחודש נובמבר האחרון לקטיעות ארבע אצבעות בכף ידם לאחר שהורשעו בגניבה ונסיון שוד בעיר אורמיה בצפון איראן.

האדי רוסטמי, מהדי שרפיאן ומהדי שהיבאנד, שלושה בני נוער שגילם המדויק לא פורסם, נידונו על ידי בית המשפט לקטיעת ארבע אצבעות בכף ידם הימנית על פי חוקי השריעה, המאפשרים להטיל את העונש האכזרי על גנבים.

סעיף 278 בחוק הענישה המוסלמי קובע כי ניתן לקטוע ארבע אצבעות מכף ידם הימנית של גנבים "ולהותיר רק את האגודל וגב כף היד". הרשויות באיראן עדיין לא הודיעו מתי יבוצע העונש ולא פירסמו פרטים נוספים על הפשעים בהם חשובים שלושת הנערים. השלושה טענו מצידם כי ההודאה בנסיון הגניבה והשוד הוצאה מהם בעינויים וכי הם חפים מפשע. נרגס תבלוסיאן, פרשן משפטי של הטלויזיה הבינלאומית של איראן, אמר כי "קטיעת אצבעות כצורה של ענישה היא נדירה באיראן.

בכדי לפסוק סוג כזה של עונש יש 14 כללים שכולם צריכים להיות מוגשים בבקשה לשופט להורות על קטיעה. שופטים בדרך כלל נמנעים מלהעניק ענישה כזו בוטוענים כי רק 13 מתוך 14 הכללים מתקיימים ולכן אין צורך בקטיעה". ארגון אמנסטי אינטרנשיונל אישר כי בין השנים 2008 עד 2015 אירעו עשרות מקרים של קטיעת אצבעות כעונש לגנבים.

בדו"ח על מערכת המשפט באיראן כתבו אנשי אמנסטי אינטרנשיונל כי "קטיעה היא סוג של עינוי, ועינויים הם פשע על פי החוק הבינלאומי. כחברה באמנה הבינלאומית לזכויות אזרחיות ופוליטיות, איראן מחויבת על פי החוק לאסור עינויים בכל הנסיבות וללא יוצא מן הכלל. האחראים על בקשה וביצוע של מנהגים כאלה צריכים לדעת שהם עלולים לעמוד לדין פלילי על פי החוק הבינלאומי".