הרב יוני לביא
הרב יוני לביאעצמי

להיות יהודי זה להיות שונה. שחיין תמידי כנגד הזרם. זה להשתתף עִם עמים אחרים ולחיות בתוכם אבל לא לשכוח לרגע שאינך כמותם וייעודך אחר משלהם.   

להיות יהודי זה לגור במשך אלפיים שנה רחוק מהארץ שלך ולהיות מפוזר על פני חמש יבשות ב-196 מדינות.

זה להסתובב במוסקבה, ניו-יורק, מלבורן ואדיס אבבה, אבל להתפלל כל יום לכיוון עיר אחת קסומה ורחוקה ולהישבע לה אמונים: "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני".

להיות יהודי זה להקדים תמיד את העולם בכמה צעדים. זה להיות מגדלור של אמונה וחמלה, צדק וחסד בעולם שטוף כוחנות ואכזריות. זה לכתוב את ספר תהילים ואת הלכות השבת אבדה בזמן שעמים אחרים טרפו ודרסו זה את זה ללא מעצור.

להיות יהודי זה להפיץ במשך שלושת אלפים שנה אהבה ולקבל תמורתה שנאה. זה להילחם למען צדק ולספוג חזרה רִשְעה. זה לעודד השכלה ולהיות מותקף על-ידי בּוֹרוּת.

להיות יהודי זה לא לכעוס על כפיות הטובה של העולם ולא להפנות לו עורף. זה להיות נאמן לשליחותו של אברהם: "ונברכו בך כל משפחות האדמה". להיות שגריר של אלוקים בארץ ולעשות מעשים שירפאו משהו מהכאבים של העולם. זה לפעול כך שאחרים ייעשו טובים יותר על ידי שיכירו אותך.

להיות יהודי זה להיות 0.2% מאוכלוסיית העולם ו-25% מזוכי פרס נובל. זה להביא לעולם כמה מגדולי ההוגים, המדינאים, הכלכלנים, הפסיכולוגים והמדענים ששינו את פניה של ההיסטוריה וקידמו את האנושות לבלי היכר.

להיות יהודי זה להאמין שאפשר למצוא את אלוקים על פני האדמה ולא רק בשמים. לא רק בבית הכנסת ובית המדרש אלא גם בבית וברחוב. זה לדעת שכדי להתחבר לבורא עולם לא צריך לעוף לשחקים ולא לחצות את הים. הוא כאן. הוא עכשיו. הוא החיים.

להיות יהודי זה להבין שהצהרות אמונה גדולות אינן מספיקות כדי לשנות את האדם ולמגר את יצריו האפלים. חייבים לשם כך תורת חיים שתחדור לפרטים ותכלול מצוות מעשיות וסעיפי הלכות. היו כבר דתות שהעדיפו לוותר על 'הקטנוניות' הזו. התוצאה המרה: הם דיברנו על אהבה וחסד לכל נוצר ובפועל גירשו, שדדו ושפכו דם כמים.

להיות יהודי זה להתרחק מסגפנות. זה להבין שאלוקים ברא לנו עולם מדהים כדי שנהנה מיופיו ונתענג מפריו.

להיות יהודי זה לדעת לא לסגוד לעונג אלא לקדש אותו. לברך על הנאת החושים אבל לא להתמכר לה. להצליח להוריד את השכינה גם אל המעשים הגופניים ביותר: אכילה, שתיה ואינטימיות זוגית.

להיות יהודי זה להאמין בחיים שלאחר המוות אבל לדעת שהגדולה האמיתית נמצאת דווקא בחיים שלפניו.

להיות יהודי זה לבחור בחיים ולא בתחליפי חיים. להעריך כסף, מעמד, כוח ופרסום אבל לזכור שכולם הם אמצעים להגשים על ידם ערכים וחזון.

להיות יהודי זה להסתכל על העולם לא כפי שהוא אלא כפי שהוא ראוי להיות ולעזור לו להיעשות כזה.

להיות יהודי זה לא לפחד מהמוות. זה לדעת שהחיים לא התחילו כשנולדנו ולא מסתיימים כשנמות. הגוף הוא אומנם זמני אך הנשמה היא נצחית, ולמות אין פירושו ללכת לאבדון אלא להתעלות למקום טוב ומואר יותר.

להיות יהודי זה להיות עוד חוליה בשרשרת מפוארת ולהצטרף למסע שהתחיל אברהם אבינו לפני 4,000 שנה ולא נגמר עד היום.

להיות יהודי זה להאמין שאנחנו הפרק הבא בתנ"ך ולהקדיש את החיים כדי להוסיף בתוכו את האות או המילה הייחודית שרק אתה יכול לכתוב.

להיות יהודי זה לתת לעולם את עשרת הדיברות ואת ערך קדושת החיים. זה ללמד את העולם שגם כשרצים קדימה חייבים לעצור מידי פעם, ובאופן מרוכז יותר במשך יום שלם בשבוע – לקחת נשימה עמוקה ולהתבונן פנימה.

להיות יהודי זו זכות גדולה וגם אחריות גדולה. לא בחרנו בהם אלא נבחרנו לשאת אותן בגאווה.

להיות יהודי זה להיות רק בן אדם ובכל זאת להיות שותף עם הבורא בתיקון עולם במלכות שד-י.