זמש
זמשFREEPIK

לצד הקשיים המובנים והשינוי העמוק שהתחולל בחיי אוכלוסיית העולם באשר היא, המשבר הנוכחי טומן בחובו גם לא מעט הזדמנויות להפקת לקחים ושינוי בהרגלים.

רבים מאיתנו משנים את הרגלי הצריכה שלהם ולומדים להתמקד בדברים החשובים באמת. אנו נמצאים יותר בחיק המשפחה, חווים יותר וצורכים פחות. אנו לומדים כי ניתן לעבוד ביעילות גם מהבית וכי ניתן להימנע מלא מעט נסיעות ויציאות מיותרות. לצד כל המסקנות הללו, עולה כעת קרנה של התעשייה המקומית.

המשק הישראלי נמצא באחד מהמשברים הקשים שחווינו אי פעם והמגבלות הקשות על הסחר העולמי, הופכות את השוק המקומי לאטרקטיבי מאי פעם. כדי לחזק את התעשייה הישראלית וליהנות מכלכלה חזקה ובת קיימא, ראוי שנעדיף מוצרים בייצור מקומי, הזמינים לנו יותר וברוב המקרים אינם נופלים באיכותם מסחורה מיובאת. אלו כמה מוצרים כחול לבן שצריכתם תסייע לשקם את המשק.

נתחיל מהמתבקש ביותר – פירות וירקות!

ישראל היא יצואנית אטרקטיבית של פירות וירקות ולא בכדי. טכניקות החקלאות הישראליות נלמדות בכל רחבי העולם והתוצרת הישראלית המובחרת מככבת בכל שווקי העולם. דווקא כאן בישראל, אנו נוטים לא פעם לזלזל בתוצרת המקומית ולרכוש תוצרת מיובאת. כעת, כאשר המשק בשפל, ראוי שנחזור אל השורשים ונוותר על העגבניות הטורקיות, גם אם צריך לשלם שקל או שניים נוספים לקילו. איכות התוצרת תשתלם בטוח הארוך.

מוצרי חלב

אם פעם "תנובה" משלה ביד רמה בשוק מוצרי החלב, כיום השוק מגוון ונרחב מאוד. מותגים זרים רבים מעטרים את מדפי הסופרים והצרכנים נוהרים ורוצים ליהנות ממגע קטן של אירופה בכל פעם שמתחשק להם מעדן חלב או טוסט גבינה. חשוב שנזכור כי מוצרי החלב בארץ מיוצרים באיכות גבוהה ולא רק שאינם נופלים מהמותגים המיובאים, אלא אף מתעלים עליהם. חברות ישראליות רבות מציעות כיום טווח רחב של מוצרי חלב איכותיים וזוהי ההזדמנות להצביע בארנק ולחזק את הכלכלה הישראלית.

תעשיית הטקסטיל

זוהי כנראה אחת התעשיות המורכבות והבעייתיות ביותר בשוק העולמי. כיום, הכול מייצרים בסין, זוהי עובדה מוגמרת הידועה לכולנו. לצד העובדה שכסף ישראלי בסכומי עתק יוצא מהמדינה ומחזק את השוק הסיני, ייתכן מאוד שחלק ניכר ממוצרי ההלבשה וההנעלה שאנו רוכשים יוצר בתנאי ניצול. הפיקוח על תנאי העבודה בבתי החרושת בסין הוא בעייתי בלשון המעטה ואת מה שאנו חוסכים בהוצאה כספית, ייתכן מאוד שמשלמים אחרים.

כדי ליהנות מצרכנות מוסרית יותר ולהשאיר את הכסף בידי יצרנים כחול לבן, שווה לרכוש מוצרים ממעצבים ישראלים. בחלק מן המקרים ההוצאה על הפריטים תהיה גבוהה יותר ובחלקם דווקא נמוכה יותר, אבל ברוב המקרים מדובר במוצרים איכותיים יותר שיחזיקו לאורך זמן. מתוצרת מקומית של נעלי נשים ועד למעילים ואקססוריז, ישנם שלל יצרנים ישראלים המציעים סחורה באיכות גבוהה מאוד. זהו צעד נוסף שיכול לעשות שירות גדול למשק הישראלי.