חיסון
חיסוןצילום: ISTOCK

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת בן-גוריון והאוניברסיטה העברית מחזק את ההערכה כי קיים קשר בין חיסון שחפת Bacillus Calmette-Guerin) BCG) להגנה מפני נגיף הקורונה.

על פי הפרסום בכתב העת Vaccines, החוקרים שערכו את המחקר מצאו כי חיסונים נגד שחפת שניתנו ב-15 השנים האחרונות עשויים לספק הגנה מפני נגיף הקורונה לאנשים מתחת לגיל 24.

מחקרים קודמים הראו את השפעת חיסון שחפת על זיהומים נוספים, אולם מדענים עדיין לא יודעים להסביר השפעה זו.

ממצאי המחקר מצטרפים למספר עבודות וניסויים קליניים שנערכים ברחבי העולם מאז התפרצות המגפה במטרה לבדוק האם חיסון שחפת עשוי לעזור נגד נגיף קורונה החדש ולהפחית את הסיכון להדבקה.

נציין כי החיסון נגד מחלת השחפת מבוסס על חיידקים חיים-מוחלשים של שחפת הפרות. החיסון גורם לגוף לייצר נוגדנים נגד חיידקי שחפת וכך מונע את הזיהום וסיבוכיו.

כיום, החיסון נגד שחפת עדיין ניתן באופן נרחב, אך במדינות שונות, מפותחות ברובן, הפסיקו בשנים האחרונות לחסן את האוכלוסייה עקב היחלשות המגפה.

ד"ר נדב רפופורט, מהמחלקה להנדסת מערכות תוכנה ומידע באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ועמיתיו מהאוניברסיטה העברית דניאל קלינגר, עידו בלס ופרופ' מיכל ליניאל ניתחו את הקשר בין מידת חיסון האוכלוסייה נגד שחפת במדינה לבין ההשפעה של הקורונה על האוכלוסייה מבחינת מספר מקרים, מספר חולים קשה ואחוזי תמותה.

החוקרים מצאו שהאוכלוסייה הצעירה מתחת לגיל 24 שקיבלה את החיסון ב-15 השנים האחרונות הייתה מוגנת יותר בפני נגיף הקורונה, מה שהוביל להפחתת שיעורי ההידבקות ושיעורי התמותה עקב הידבקות. לא הייתה השפעה בקרב מבוגרים שקיבלו את החיסון לפני שנים.