הרב שמואל אליהו
הרב שמואל אליהוצילום: Yonatan Sindel/Flash90

מלשכת רב העיר צפת הרב שמואל אליהו יצאה היום (שלישי) התייחסות לפסיקת בית המשפט אתמול נגדו.

לאחר ששופטי בג"ץ פסקו כי יש להעמיד את הרב אליהו לדין משמעתי בגין התבטאויות שלו בשנים האחרונות, לשכת הרב אליהו הגיבה.

"המאבק הוא לא של הרב אליהו בלבד. המאבק הוא של כולנו", נכתב בדף הפייסבוק של הרב שמואל אליהו.

"אם היום נשתוק אל מול פסק הבג"ץ, מחר הם ישתיקו את כל מי שלא מתאים לזרם הפוליטי שלהם", הוסיפו.

"אסור לנו לשתוק", אמרו. "כולנו צריכים לקום ולומר לבית המשפט. אין לנו אמון בכם. אין לנו אמון בבית משפט שמתיר לכל שחקן או פרופסור משמאל לומר את מה שהוא רוצה ולחסות תחת חופש הדיבור, חופש האמנות, חופש אקדמי, חופש ההפגנה ואילו את הרבנים מגבילים ומעמידים לדין. לא יקום ולא יהיה".

כפי שפורסם, בג"ץ הוציא אתמול צו המורה לשר המשפטים וליועץ המשפטי לממשלה להעמיד לדין משמעתי את רבה של העיר צפת, הרב שמואל אליהו, בגין התבטאויות שהשמיע בגנות הציבור הערבי, וכן התבטאויות בנושאים פוליטיים.

מנגד קבעו השופטים כי בגין התבטאויות שהשמיע הרב אליהו בנושאים הלכתיים כדוגמת איסור להשכיר דירות לנוכרים, לא יועמד הרב אליהו לדין משמעתי.

לקריאת פסק הדין המלא

פסק הדין ניתן פה אחד על ידי נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות והשופטים יצחק עמית ואלכס שטיין.

העתירה נגד הרב אליהו הוגשה בשנת 2016 על ידי המרכז הרפורמי לדת ומדינה, פורום "תג מאיר", המטה למאבק בגזענות בישראל והאגודה לזכויות האזרח.

"נראה, לכאורה, כי כמה וכמה מהתבטאויותיו הפומביות, אם כי לא כולן, חצו את הקו האדום אשר מפריד בין מה שמותר לרב עיר להגיד ולפרסם ברבים לבין מה שאסור לו להגיד ולפרסם בפרהסיה, בהיותו רב עיר. התבטאויות אסורות אלה, מספרן, וציר הזמן הארוך שעל פניו הן מתפרשׂות – אשר מובילנו לשנת 2020 – מעידים על כך שאמצעי המשמעת החלופי, בו הסתפקו המשיבים 2-1, אשר כלל, כאמור, שיחות הבהרה ואזהרה, ותו לא, לא הועיל ולא סיפק מענה ראוי להתנהלותו של הרב", קבע השופט שטיין.

בפסק הדין הביא השופט שטיין שלוש דוגמאות להתבטאויות נגד הציבור הערבי בגינן יש להעמיד את הרב אליהו לדין משמעתי:

א. בפוסט שפורסם בעמוד הפייסבוק של לשכת הרב ביום 23.12.2018 נכתב כך: "בימינו צריכים להשתדל, כי כל מי שמרים יד על יהודי להרגו, נקום יינקם. ואפילו לא הרג אלא רק הכה או רצה להורגו [...] גם בימינו חשוב לדאוג להסדרת החוק כך שיהיה ברור לכולם, כולל לרוצחים, שמחבל או מחבלת שבאו להרוג יהודים – זה סופם. חובה ומצווה על החיילים והשוטרים והאזרחים לכלות אותם. לא לנטרל אותם ולא להשתלט עליהם, אלא להעבירם מן העולם. ומי שמגן עליהם – מביא שפיכות דמים לעולם [...]" (ראו: הודעה מעדכנת מטעם העותרים מיום 13.2.2019).

ב. במסגרת תוכנית רדיו ששודרה בתחנת "גלי ישראל" ביום 8.8.2019 אמר הרב אליהו את הדברים הבאים: "מה עושים עם היצורים הפראיים האלה על הר הבית? הם ממש כמו צלם בהיכל. המקום הכי הפוך שמו שם. העם שונא שלום. כך קורא לו דוד המלך נכון? ואנחנו בטיפשותנו נותנים להם את הזכות לשלוט שם אז למה שלא ינצלו אותנו, אין לך עם יותר נצלן מהם, פשוט נצלנים, נותן להם כסף, נותן להם אוכל, נותן להם חשמל, נותן להם מים [...] והם יורקים לך לפרצוף ודוקרים את טובי בחורינו." (ראו: עיקרי טיעון מטעם העותרים מיום 23.10.2019).

ג. בסרטון שהועלה לעמוד ה-YOUTUBE של הרב (עמוד המכונה "הרב אליהו – קול צופייך, שיעורים וסרטונים") מיום 9.9.2019 נשמע הוא אומר את הדברים הבאים: "הערבים אותם ערבים והים אותו ים. אומרים, אותה שנאת ישראל יש להם בכל מקום שהם רואים יהודים הם מזיקים. רק עכשיו היו יהודים בגרמניה. חטפו מכות מערבים, זה לא משנה איפה אתה נמצא [...] בכל מקום שהם רואים יהודים הם הורגים, הם לא אכפת להם יהודים בארץ או יהודים בתל אביב או באלון מורה או בפריז או בבואנוס איירס, זה לא משנה להם." (ראו: עיקרי טיעון מטעם העותרים מיום 23.10.2019).

בנוסף הביא השופט שטיין מספר דוגמאות להתבטאויות פוליטיות בעייתיות של הרב אליהו ובהן למשל דברים שאמר במסגרת ראיון שהעניק לגלי צה"ל, על השאלה מי לעמדתו צריך להנהיג את הימין הדתי: "לבנט יש אפס חוט שדרה בענייני יהדות. הוא לא יכול להיות בראש הבית היהודי, הוא יכול להיות חלק – אם יקבל את המנהיגות של הרב פרץ".