יאיר אורבך והספר החדש
יאיר אורבך והספר החדשצילום: קובי וקנין

יאיר אורבך מוכר כבר שנים כסטאנדפיסט, עוד מאז זכה בתכנית 'האקדמיה לצחוק', אבל בשנים האחרונות נוסף לטייטל שלו גם התואר 'יזם', וממש לאחרונה גם 'סופר'. כשאני שואל אותו אם הוא לא רואה סתירה בין התארים, הוא פשוט לא מבין על מה אני מדבר.

" גם המיזמים שלי הם דברים שמתעסקים בעיקר בפאן, בלעשות שמח. בובות ענק, פעילויות ספורט מצחיקות, סטנדאפ. הכל נועד לגרום לאנשים לחייך. נכון, הקורס, והספר שיצא בעקבותיו, '100 תובנות על ביזנס הוא קצת יוצא דופן".

למה יוצא דופן? "כי הוא מתעסק "פתאום" בעסקים ודברים רציניים, אבל גם כאן אני מכניס המון הומור. במדינה שלנו מאוד פשוט לפתוח עסק ונורא מסובך להחזיק אותו בחיים. אני רוצה שעצמאים יסתכלו בסוף היום על הדרך שעברו ויגידו: "טוב לי".

ולך טוב? איזו תובנה עיקרית יאיר של היום היה נותן ליאיר של אז?

"אם יש משהו אחד שהייתי מייעץ לעצמי" הוא משיב בלי להסס, "זה תהיה סבלני, לעסקים לוקח זמן לצמוח". והוא מסביר: "את העסק הראשון פתחתי ב 2005, זה היה הסטנדאפ. הייתי אז אצל סוכן שידע להרוויח ממני כי הוא ידע איך המתמטיקה של הופעות עובדת. לאחר שעזבתי אותו לקח לי קצת זמן ללמוד איך צריך לתמחר כדי להיות רווחי".

"ב2008 פתחתי את העסק השני שלי שנכשל בצורה טוטאלית, ניסיתי למכור מוצר לציבור הדתי בשם קלטלית, רצועה שמתחברת לתיק הטלית ואז אפשר לסחוב את הטלית כמו תיק ולא צריך לסחוב אותה מתחת לבית השחי". בואו נגיד שזה לא ממש עבד...

"התוכנית הכלכלית שלי לא הייתה מחוברת לכלום" יאיר אומר, "ציפיתי שבשיווק קטן יקנו ממני אלפי יחידות ורק ביום הראשון לאחר הפרסום כשקנו ממני 3 יחידות הבנתי שיש בעיה. בדיעבד, עם הידע שיש לי היום, בכלל לא הייתי פותח את העסק הזה מלכתחילה".

100 תובנות על ביזנס - כריכה
100 תובנות על ביזנס - כריכהבאדיבות המרואיין

והספר הזה בעצם מכיל את הידע שצברת מאז, ידע שהיה גורם לך לא לפתוח את העסק ההוא מלכתחילה?

"אני רואה את הספר הזה בתור התנ"ך של עצמאים" יאיר עונה, "כל בעל עסק וכל מי ששוקל לפתוח עסק צריך את הספר הזה. זה ספר שמדבר על כל הדברים החשובים שעצמאי צריך לדעת עליהם - שיווק, שירות ושימור לקוחות, מסים, ראיית חשבון, הצד המנטלי של העסק, בירוקרטיה, התנהלות בשוטף, עבודה מהבית, תוכנית כלכלית ועוד".

"הייחודיות של הספר היא שהוא כתוב בגובה העיניים. אני לא מכיר ספר על עסקים שכתוב בצורה כזו. מישהו שקרא את הספר כתב לי: "הרגשתי כאילו אני יושב עם חבר שלי על קפה והוא מספר לי את כל מה שאני צריך לדעת".

ומה למשל אני צריך לדעת? אני שואל לסיכום, נניח שאני עכשיו עצמאי מתחיל, איזו עצה יש לך לתת לי?

יאיר מתלבט ובסוף בוחר עצה מהספר, שעוסקת בהבנה שהלקוח שווה יותר מהכסף שאנחנו מרוויחים ממנו. "השירות בארץ לא טוב בעיניי (בלשון המעטה)" הוא אומר, "כי אנשים מסתכלים על הטווח הקצר שמטרתו להרוויח על הכסף ופחות על הטווח הארוך שמרוויח את הלקוח".

"אני עושה המון בשביל הלקוחות שלי והם ממשיכים איתי שנים. הם גם מפרסמים אותי. בחינם. כי אני עוזר להם והם יודעים להוקיר תודה. קודם צריך להיות בנאדם, רק אחר כך לחשוב ביזנס".