ח"כ איילת שקד
ח"כ איילת שקדצילום: חזקי ברוך

יו"ר סיעת ימינה, ח"כ איילת שקד, מגיבה היום (שלישי) לפסק הדין של בג"ץ שקבע כי יש להעמיד לדין משמעתי את רבה של צפת הרב שמואל אליהו.

"זו התערבות מיותרת. יש שם ביקורת כלפי שלא הסכמתי להעמיד את הרב אליהו לדין משמעתי וחשבתי שזה לא נצרך. אני שוחחתי איתו על ההתבטאויות ובזה נגמר האירוע ולדעתי בג"ץ לא היה צריך להתערב", אומרת שקד בראיון לערוץ 7.

אולם לדברי השרה לשעבר, יש גם דברים חיוביים משמעותיים בפסק הדין. "השופט שטיין שהוא סמן שמרני בבית המשפט שאני מיניתי, אומר את הדבר הברור: לרב יש חופש ביטוי מוחלט בכל התבטאות שקשורה להלכה. זה די אבסורד שבתקופה שלנו זה לא ברור ויש פרוגרסיבים שחותרים תחת ההנחה הזו וטוב שהשופט שטיין נעץ אותה בפסק הדין שלנו".

שקד נשאלה על התנהלות הממשלה בסגר ומתחה ביקורת קשה. "לא היינו צריכים להגיע לסגר הזה והעובדה שהגענו לסגר שני כל כך מהר זו תעודת עניות גדול מאוד לממשלה. אם היא רק היתה מקימה מערכים לקטיעת שרשראות הדבקה בזמן ואוכפת את איסור ההתקהלויות זה היה נראה אחרת".

לטענתה, "שרי הממשלה עסוקים רק בויכוח סביב ההפגנות ומתעלמים מהעובדה שהיו כאן אינספור חתונות מופקרות בכל המגזרים. ראש רשות כלשהי סיפר לי שחברים מהרשות שלו היו בחתונה עם 400 איש ו-100 מהם נדבקו. שרי הממשלה עסוקים בלריב אחד עם השני ולהתנגח על ההפגנות".

יו"ר סיעת ימינה מוסיפה כי הממשלה גם לא מסבירה מספיק טוב לציבור את החשיבות של עטיית המסיכות. "כשעוטים מסיכה גם מונעים הדבקה וגם אם נדבקים זה קורה בצורה חלשה".

"האם הסגר אפקטיבי? נחכה ונראה. כל פעולות הפנאי הופסקו, מערכת החינוך הופסקה, העבודה במגזר הציבורי ירדה משמעותית ורוב המסחר הופסק. בסך הכל הרוב הגדול ממושמע, למעט קבוצת מפגינים שמנסות להרוס, לפרוץ ולפרום את הסולידריות עם ההפגנות בזמן קורונה, הרוב מציית", היא מוסיפה.

לדעת שקד אסור כעת לעבור למצב של סגר שימנע הפעלת מקומות עבודה פרטיים. "הסגר הוא אסון כלכלי אדיר למשק הישראלי. אני מקווה מאוד שהשר כ"ץ יעמוד על דעתו וישאירו את המגזר הפרטי פתוח ולא יסגור אותו".

"גם במצב של היום זה אסון כלכלי קשה. אנחנו רואים עוד 40 אלף מובטלים, עסקים רבים שנסגרים ופשיטות רגל. הממשלה הציגה תוכנית של מענקים וסיוע והיא חייבת להיות מלווה בקיצוץ שכר במגזר הציבורי - לא רק של חברי הכנסת והשרים - אלא של כל מי שמרוויח משכורת גבוהה ופנסיה גבוהה מהמגזר הציבורי. נראה אם הם יצליחו בכך".

היא מציינת שלצד הקיצוץ בשכר הח"כים והשרים ולצד הקיצוץ הנדרש במגזר הציבורי אפשר גם לחסוך כסף רב באמצעות סגירת משרדי הממשלה שהוקמו במיוחד לממשלת האחדות.

"זו ממשלה מנופחת, מסורבלת ולא מתפקדת. יש אינספור משרדים מיותרים שעולים מאוד מיליוני שקלים לציבור. הקיצוץ בשכר הח"כים והשרים זה רק סמלי. הכסף הגדול הוא גם בפנסיות התקציביות של בכירים בשירות הציבורי, במשרדים מיותרים ובתקנים מיותרים", דברי שקד.

חברת הכנסת משבחת את הסכמי השלום שנחתמו עם מדינות המפרץ אבל מודאגת מהמחיר שישראל משלמת. "זה ממש לא שלום תמורת שלום אלא תמורת ויתור וביטול החלת הריבונות על ההתיישבות ביהודה ושומרון ותמורת הסכמה לרכישת מטוסי 35F ועוד כלי נשק מתקדמים מצד האמירויות. אני חושבת שזה פספוס היסטורי של ראש הממשלה שהוא לא הלך בכל הכוח מול הממשל האוהד על החלת הריבונות".

"שלום עם האמירויות חשוב וטוב ואני שמחה בו, אבל אפשר היה להשיג אותו עם ממשלים אחרים. בממשל טראמפ היתה הזדמנות היסטורית להחיל ריבונות וצר לי שהיא פוספסה. אני מציעה לא לשגות באשליות. אני מאמינה לטראמפ ולבכירים באיחוד האמירויות שאמרו שהריבונות ירדה מהשולחן. ברגע שנתניהו זרק את ימינה לאופוזיציה והקים ממשלה עם כחול לבן היה לי ברור שהוא ויתר על הריבונות", מסכמת שקד.