אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

הסגר והבידוד, הזום ושאר האפליקציות שולחים אותנו בימים הללו אל המסך הרבה מעבר למקובל. המסך משמש ללימודים, עבודה, הזמנת מזון ועוד הרבה מעבר למקובל בימי שגרה, והמשמעות בטווח הארוך עלולה להיות פגיעה בעיניים שלנו.

ד"ר אודרי קפלן-מסאס, מנתחת עיניים ומומחית בינלאומית לרפואת עיניים, מסבירה בראיון לערוץ 7 את הסיכונים הצפויים ואת הדרכים להפחית סיכונים שכאלה.

"העין היא מערכת שכדי לראות טוב צריכה הקרנית שלה להיות שקופה וגם רטובה, שתהיה שטיפה של נוזל מעליה וכשאנחנו מול מחשבים ומסכים וכשמרכיבים מסכות כשיוצאים מהבית זה גורם ליובש שגורם להרבה אי נוחות ואף יכול לגרום לשינויים של משטח העין", אומרת ד"ר קפלן-מסאס כי בחבישת מסיכה הנשיפה משתחררת גם כלפי מעלה, לעבר העיניים, זה מה שגורם לאדים אצל חובשי משקפיים, והאוויר הזה מוסיף ליובש של הקרנית. זאת לבד מעפעוף פחות של העיניים כאשר אנו מול מסכים.

שתי הבעיות הללו, המסכים והמסכות, גורמות לנו "לתחושת גוף זר ואדמומיות בעין וכאבים ורצון ללכת לישון גם כשלא עייפים", אומרת ד"ר קפלן-מסאס וכשהיא מתבקשת לתאר לאן הדברים יכולים להוביל במידה והתנהלות זו נמשכת לתקופה ארוכה היא אומרת שתופעת העין היבשה אופיינית כיום לכעשרה אחוזים מהאוכלוסיה והיא צפויה לפגוע בכשלושים אחוזים במידה והתנהלות זו תימשך, "ואם לא נטפל, יהיו יותר דלקות עיניים. זה גורם לדלקת כרונית בעין, לגירוי והתייבשות כשהבלוטות לא יכולות להוציא את ההפרשות הטובות שלהן ואז הפסולת שיש על העין נשארת על העפעף. זה מה שגורם לדלקת ואם זה נמשך שנים זה יכול לגרום לפגיעה באנטומיה של העפעף".

בדבריה מציינת קפלן-מסאס כי לפי שעה קשה לנתח ולשער את השלכות המסכות והמסכים בטווח של כמה שנים קדימה שכן גם בארצות המזרח הרחוק, שם קיימת מודעות רבה יותר למסכות נגד זיהום אוויר, לא מדובר בשנים רצופות של חבישת מסיכה.

עם זאת היא קובעת כי "מי שסובל מעין יבשה אחרי הרבה שנים זה משנה את העפעף שכבר לא ממש עוטף את העין ומעלים בלוטות מ-140 הבלוטות שמייצרות שומן שמונע את ההתאדות של הדמעות".

אז מה עושים כדי להימנע מהפגיעה הזו בעיניים שלנו? ד"ר קפלן-מסאס מתחילה בצעדים הפשוטים והראשוניים המתאימים לכל אחד, ובראשונה "לזכור לעפעף כששוהים מול מסכים. אפילו לעשות תרגיל שבו בכל כמה דקות מעפעפים עשר פעמים רצוף, לשתות הרבה, לישון טוב ולא להיות מול מזגן שהאוויר לא יהיה מול העיניים וייבש לנו את הקרניות. חשוב גם להרכיב משקפיים נכונות כדי לא לעייף את העין".

"אם יש כבר עיניים כואבות צריך לטפל בזה. יש טיפול של טפטוף דמעות מלאכותיות אבל זה לא באמת עוזר, ויש טיפולים עם מכשור מיוחד לטיפול עין יבשה, ניקוי של העפעפיים והחזרת התפקוד של הבלוטות".

קפלן-מסאס מציינת כי לא מדובר בטיפול כואב וכבר לאחריו חשים הקלה מיידית. מדובר בטיפול סדרתי "כמו שהולכים לשיננית, הטיפול הזה נעשה פעם בשנה".

ד"ר קפלן-מסאס
ד"ר קפלן-מסאסצילום:ינאי יחיאל