מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים: אין תקציב למיגון מעקות הבטיחות

ועדת המשנה לבטיחות בדרכים התכנסה לישיבתה הראשונה, כשעל שולחנה 52 קסדות להמחשת מספר ההרוגים בתאונות אופנוע.

חזקי ברוך - ערוץ 7 , ה' בתשרי תשפ"א

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לקידום הבטיחות בדרכים, בראשות ח"כ בועז טופורובסקי, התכנסה היום לישיבתה הראשונה שהוקדשה לנתוני הפגיעה של רוכבי אופנועים בתאונות דרכים, שזינקו מאז תחילת השנה ב-40% לעומת התקופה המקבילה ב-2019.

במשך כל אורכו של הדיון הוצגו לחברי הכנסת ולמוזמנים, על שולחן הוועדה, 52 קסדות שנאספו מרוכבי אופנועים, רובן קסדות שכבר הצילו חיים של רוכבים בתאונה ומאז הן לא בשימוש. הדבר נועד להמחיש, מעבר לכל אמירה, את גודל המחיר בחיי אדם המשולם בדרכים.

היו"ר טופורובסקי התייחס לזינוק האמור במספר ההרוגים מקרב האופנוענים, ואמר כי לא מדובר בגזירת גורל, וכי אם קצת תשומת לב אפשר להציל חיים. הוא הודה ליו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי, על האמון שנתן בו ואמר, "כשם שהקטל בדרכים לא פוסק לרגע, כך גם עבודתו ועבודת שאר חברי הוועדה לא תיפסק, כדי לעשות ככל הניתן לצמצם את מספר ההרוגים. העלייה הדרסטית אינה גזרת גורל, עם קצת תשומת לב אפשר להציל חיים".

מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רחל טבת ויזל, הציגה נתונים לפיהם הסיכוי של רוכב אופנוע למות בתאונת דרכים גבוה פי 16 משל הנוסעים במכונית.

עוד ציינה כי מאז תחילת השנה ועד לחודש אוגוסט נהרגו 12 רוכבים בתאונות בהן עף הרוכב על מעקה הבטיחות.

לדבריה, הסדרת פס מגן תחתון במעקות הבטיחות זה באחד הדברים הדחופים שיש לטפל בהם. "מאז אמצע 2019 ובמהלך 2020 לא ניתן תקציב להשלמת המיגון. אני מרימה דגל אדום – מדובר בפעולה דחופה שחייבים לתעדף ולמצוא לה תקציב", אמרה. טבת ויזל הוסיפה כי צריך לאשר תקציב של שני מיליון שקל לתכנית ההכשרה לרוכבים להתמודדות עם מצבים מסכני חיים, וציינה כי הרשות תעלה בקרוב בקמפיין הסברה לרוכבים.

מנהלת תחום תקציבי הפיתוח במשרד התחבורה, אושרית קלפוס, אמרה כי בעוד שתקציב האחזקה המינימלי, שיאפשר טיפול בכל הבעיות, עומד על שני מיליארד שקל בשנה, חברת נתיבי ישראל מתוקצב בממוצע ב-1.375 מיליארד שקל בשנה בלבד.

כתוצאה מכך חסרים לה 635 מיליון שקל בשנה, ומכאן נובע הצורך לתעדף פעילויות ולכן אין תקציב להשלמת הטיפול במעקות הבטיחות. לדבריה, לפי מודל האחזקה של נת"י נדרשים 44 מיליון שקל בשנה, במשך 9 שנים, להשלים את הטיפול במעקות, כאשר 15 מיליון שקלים בשנה נדרשים להוספת המגן התחתון.

ראש מחלק תנועה באגף התנועה במשטרה, נועם בגינסקי, אמר כי המשטרה מבצעת אכיפה בעיקר במקומות המועדים, כמו בכבישי הצפון ובמרכזי הערים.

לטענתו, במגזר הערבי ישנה הפקרות של רוכבים שנוסעים ללא קסדה ומשתוללים על הכביש. ח"כ חטיב יאסין הגיבה ואמרה כי הכי קל זה להתנער ולהאשים את הקורבן, אבל אי אפשר להשוות בין האכיפה בגוש דן לאכיפה ביישובים הערבים. ח"כ אנטאנס שחאדה ציין כי אתמול נהרג ילד בן 8 בתאונה מחרידה, ואמר כי אם הוא לא היה ערבי סיפורו היה פותח את מהדורות החדשות.

לקראת תום הישיבה התייחס נציג אגף התקציבים באוצר, אריאל הבר, לטענות על המחסור בתקציבים ואמר כי השמיכה תמיד קצרה. לדבריו, "בתוך תקציב של כמעט 1.4 מיליארד שקל בשנה צריך למצוא גם 15 מיליון לטובת מיגון המעקות. קלפוס הגיבה ואמרה: "הכסף גם ככה לא מספיק ליישום כל התקנות. שיגידו לנו איזה תקנות לא ליישם ב-2021".

היו"ר טופורובסקי סיכם ואמר כי צריך למצוא את אותם 15 מיליון השקלים. הוא הוסיף כי הוועדה תמשיך לעקוב אחר הטיפול גם בחינוך ובהסברה וגם בטיפול בתשתיות, ותעשה הכל כדי למצוא את התקציב הדרוש לטיפול במעקות הבטיחות. "צריך לעשות כל מה שניתן כדי להפחית את הסיכוי שאנשים יפגעו שלא לצורך, זו עבודת קודש ואנחנו לא נרפה ממנה".