משה אילן
משה אילןצילום: יד תמר

ב-48 השעות האחרונות מתנהל מאבק עיקש וקשה על פתיחת או סגירת בתי הכנסת ביום הכיפורים הקרוב, שמציף את חשיבות היום עבור עם ישראל. 

השיח מציף גם את החרדה של אנשים רבים מאד, דתיים כחילונים, כיצד יראה היום המיוחד הזה והאם ישאר ממנו משהו מהשנים שעברו. 

יום הכיפורים השנה יהיה במתכונת שונה מכל השנים; גם אם בתי הכנסת יישארו פתוחים התפילה תתקיים בקפסולות, בריחוק חברתי וזמן התפילה יתקצר, כשבוודאי יקצרו את זמן התפילה במניינים שיתקיימו באויר הפתוח.

עקב קיצור התפילה אנשים רבים שרגילים לשהות רוב שעות היום בבית הכנסת, עשויים למצוא עצמם בבית במשך שעות ארוכות, דבר שעלול לפגוע מאד באווירת קדושת היום שנבנית גם מהתפילות הארוכות מבוקרו של יום ועד צאתו. 

דבר נוסף שמדאיג רבים הוא שעשרות ואולי מאות אלפי אנשים עתידים לשהות בבידוד במשך היום הקדוש; אולי יותר מכולם מוטרדים מהמצב החדש אנשים שפוקדים את בית הכנסת פעם בשנה ביום הכיפורים ומרגישים שהשנה לוקחים להם את הדבר הזה שכל כך יקר להם. 

מגפת הקורונה הביאה עמה בעיות שטרם הכרנו ובעוצמה מיוחדת; בידוד, מחלקות קורונה, קשיי פרנסה, ריחוק חברתי, בתי ספר סגורים ועוד ועוד. יחד עם הבעיות היו רבים שזכו להמציא את עצמם מחדש. כעת, נדרשת מאיתנו עוד טיפה של יצירתיות כדי שנעבור את היום הקדוש שבא לפתחנו בצורה מיוחדת ומתאימה לרוח היום.  

ניתן להסתכל על דברים בזווית חדשה; הזמן הרב בין התפילות, הבידוד והריחוק החברתי משאירים די זמן בכדי להכניס תוכן נוסףותואם לרוח היום. נראה לי שהכנה נכונה בימים הקרובים עשויה להפוך את יום הכיפורים הקרוב ליום מיוחד שייזכר לטובה לשנים רבות. מה שנדרש הוא להכין תכנים, מתודות ופעילות מתאימה לשלל הגילאים והמצבים השנה. נכין תכנים למבודדים ולאלה ששוהים שעות רבות בביתם בין התפילות. נחלק את הקבוצות לגילאים השונים: ילדים, נוער, מבוגרים, זקנים ומשפחות. 

ברצוני להעלות כמה רעיונות שיהוו בסיס להעלאת רעיונות נוספים:

1. 'אמירת תהילים ארצית' – אמירה משותפת של כעשרה פרקי תהילים בשעה 12 בצהרים. 

2. 'לימוד משותף' – להכין דפי לימוד של מקורות תורניים מחולקים לגילאים השונים. (מקורות שמסבירים את מהות היוםוהלכות היום, מקורות העוסקים בתשובה, מידות טובות, הבנת התקופה, סוגיות הלכתיות, לימוד עבודת יום הכיפורים בבית המקדש (אפשר להשתמש בספרים עם ציורים) ועוד.

3. 'סיפורי צדיקים' - קריאת סיפורי צדיקים או על אנשים שניתן ללמוד מהם מידות טובות – לילדים ומבוגרים בהתאם לגילאים השונים.

4. דיונים משפחתיים – אפשר להתחיל עם מקור או סיפור או שיר ומשם לעבור לדיון משפחתי מובנה על משמעות היום, התקופה; מה אני מקבל על עצמי, מה כמשפחה אנו יכולים לשנות בדינמיקה המשפחתית לתרום לסביבה שלנו, לעם ישראלוכדו'. 

5. 'שירי נשמה' - להכין רשימת שירים המתאימה ליום הזה. ניתן לשיר לבד או בהרכבים שונים. 

6. 'סיטואציות' - התמודדות עם סיטואציות כתובות ותרגול של כלי נפש חיוביים. למשל של הסתכלות חיובית על אנשים –דוגמה: שמעת שמועה שמישהו דיבר עליך דברים לא טובים. חשוב מחשבה אחת טובה שמסנגרת על האיש ואחת שלילית שמבקרת אותו. מדוע אנחנו עלולים לבחור במחשבה הלילית ומה יגרום לנו לאמץ את המחשבה החיובית.

דוגמה נוספת: אלו קבוצות מרכיבות את החברה הישראלית?אלו דברים טובים אני יכול ללמוד מכל קבוצה?

7. 'סיפורים בחיק המשפחה' – כל אחד צריך להכין שלושה סיפורים על מקרים שקרו לו בחייו שהוא ממש מרגיש שהוא יכול ללמוד מהם מידות טובות. 

8. 'כלי המקדש' - להכין משחק היכרות עם כלי המקדש. 

9. 'קריאה אישית'  - כדאי ורצוי להכין קובץ של דפי קריאה אישיים שיכילו סיפורי על אנשי מופת, אנשים ששינו את דרכם, רעיונות חדשים להתמודדות עם תיקון המידות.

זהו רק הבסיס. ניתן לחשוב על רעיונות נוספים, סיפורים, דפי מקורות וכל דבר שיכול לחזק את עם ישראל ביום הקדוש הזה! 

הכותב הוא ראש אגף הדרכה בארגון 'יד תמר' המלווה חולים בסרטן, בני משפחותיהם ואנשים במצבי משבר