המחזור
המחזוראור תורה סטון

רבנים מרשת 'אור תורה סטון' ערכו את מחזור התפילה ליום הכיפורים כחלק מההתמודדות עם מגפת הקורונה ומתן מענה מקיף לקהילות בישראל ובכל רחבי העולם.

המחזור מופץ בימים אלו בקהילות בישראל ובקרב מעל ל- 300 שליחי הרשת הממוקמים ביותר מ – 50 מדינות.

להורדת המחזור לחצו כאן

מטרת המיזם היא למנוע סכנת הדבקה באמצעות קיצור זמני התפילות, ובכך לאפשר להגדיל את מספר המתפללים שיוכלו להיכנס בשערי בית הכנסת בהתאם למגבלות משרד הבריאות, להקל על מניינים שצריכים להתפלל בחוץ בתנאים מזג אוויר לא פשוטים, לצד הקלה על מתפללים המשתייכים לקבוצות סיכון שנגזר עליהם להתפלל תפילת יחיד בבתיהם.

במשך שבועות ארוכים עמל נשיא הרשת הרב ד''ר כתריאל ברנדר יחד עם הרב יהושע גרינשטיין על מנת ליצור את נוסח התפילה המקוצר שכלל גם מחזור לתפילות ראש השנה.

בין התפילות שהוסרו מהמחזור המקוצר ביום הכיפורים: חלק נכבד מפיוטי הסליחות, פרקי התהילים ושיר הייחוד שיש נוהגים לאומרם בסיום התפילה. בשחרית ומוסף יום הכיפורים: קורבנות, פיוטי שחרית שהוצאו למעט "על ישראל אמונתו" ו"לא-ל עורך דין", כמו גם מרבית הפיוטים במוסף.

הרב ברנדר ציין כי "לאורך ההיסטוריה והמסורת היהודית תפילות הימים הנוראים הוגדרו על ידי רצון לקשר בין עם ישראל לקב"ה. אולם, כאשר הנסיבות מאתגרות במיוחד כפי שאנו חווים בימים אלה של מגפת הקורונה, ההלכה מחייבת אותנו לקצר את התפילה על מנת לשמור בראש ובראשונה על בריאות ובטיחות המתפללים-כמובן מבלי לוותר או להקל בחיובים ההלכתיים והרוחניים של התפילה".

"תקוותנו היא שבעוד מספר שנים ילדינו ונכדינו יביטו לאחור, ויזכרו את ימי גזירת הקורונה כתקופה שבה עמדנו בגבורה וללא מורא אל מול אויב נסתר, מבלי לוותר על מחויבותנו למהות ולמשמעות הימים הנוראים", הוסיף ברנדר.

הרב יהושע גרינשטין, מרבני רשת 'אור תורה סטון' אמר כי "אנו מבינים שאנשים רבים מסביב לעולם, במיוחד קשישים ואוכלוסיות בסיכון גבוה, ירצו לבוא לבית הכנסת, אך ירצו גם להגביל את זמן החשיפה שלהם בחברתם של אחרים. האתגר הראשי שעמד לפנינו היה לקצר את נוסחי התפילה, תוך שמירה קפדנית ואדוקה על גדרי ההלכה, על המסורת, האופי והלב של הימים הנוראים".

''כמנהיגים רוחניים וקהילתיים, האחריות שלנו היא להבטיח שאנו עונים על צרכי ההלכה היהודית על ידי שיוך כללי ועקרונות ההלכה לאתגרי המציאות העכשוויים. רק כששני האידיאלים האלה הולכים זה לצד זה, יש לנו מסגרת הלכתית יהודית שאנו יכולים להציע לעולם היהודי הרחב. המגיפה העולמית אתגרה אותנו לעשות ככל שלאל ידינו על מנת ולהבטיח את בריאות המתפללים, בד בבד עם הצורך לקיים תפילות חג משמעותיות", הוסיף גרינשטיין.

את המחזור ניתן להוריד בחינם בקישור הבא