אילוסטרציה
אילוסטרציהiStock

פרופ' רן בליצר, חבר הצוות לטיפול במגפות של משרד הבריאות, סיפר הערב (שני) כי בניגוד לטענה שהמתים מקורונה הלכו לעולמם עקב מחלות רקע, מחקר חדש מראה כי ללא הקורונה הם היו צפויים לחיות לפחות 6 חודשים יותר.

בראיון למהדורה המרכזית של חדשות 12 אמר בליצר "אנשים ייחסו את מספר הנפטרים למספר הבדיקות יוצא הדופן שנעשה פה בישראל, אבל בהסתכלות על הנתון הקשיח ביותר, שזה מספר הנפטרים, מראה שאנחנו גם שם מהגבוהים בעולם".

"בהצטבר של גל ראשון ושני, במהלך של משהו כמו חודש וחצי, צמצמנו בערך שליש מהפער בינינו לבין האיחוד האירופי שספג את המחלה הקשה ביותר בגל הראשון", ציין פרופ' בליצר.

הוא פירט את הגורמים שהחמירו את המגמה בישראל: "זה התחיל מתשעה באב, חזרו החתונות, גם במגזר היהודי, היו הרבה התקהלויות, חוקיות וגם לא חוקיות, גם חזרה ללימודים. בסופו של דבר צריך לזכור שלמחלה הזו יש דינמיקה, כשמספר החולים הפעילים עולה - הם גורמים ליותר חולים".

פרופ' בליצר סיפר על מחקרים שנעשו בעולם, מהם עלה שישנה השפעה גדולה של המיעוט על הרוב, "המחקרים מראים שיש מעין חוק פארטו שקורה בהדבקה בקורונה. 20% מהנדבקים אחראים ל-80% מההדבקות. כלומר, אם כולם יקפידו על ההנחיות, אם כל אחד יפגוש רק 2-3- אנשים מעבר למשפחה הגרעינית, המספרים ירדו מהר. מנגד, אם מיעוט יתנהג באופן מסכן, כל ההישגים יכולים להיעלם".

"הדבר השני שלמדנו זה ששהייה בחלל סגור מסוכנת יותר ממה שחשבנו", ציין פרופ' בליצר. "כלומר, ידענו על הדבקה טיפתית, אבל מה שלמדנו זה שיש גם העברה "אירוסולית" (חלקיקים באוויר). מדובר בחלקיקים קטנים באוויר בגודל של פחות ממיקרון והחלקיקים הללו בסופו של דבר עפים ומצטברים בחללים הסגורים, כך שגם אם אתה עם מסכה ושומר על ריחוק זו בעיה גדולה''.

פרופ' בליצר ממליץ להימנע מלשהות בחללים סגורים ככל האפשר במהלך השבועות הקרובים עם כל אדם מחוץ למשפחה הגרעינית אם אין הכרח לחלוטין. אם אי אפשר בשום פנים ואופן להימנע – אז חובה חלון פתוח, אוורור ככל האפשר, מסכה שהדוקה על האף והפה, לצד ריחוק פיזי של 2 מטרים.

נתניהו: "התפללתי בחוץ, עטו מסיכות״

ראש הממשלה בנימין נתניהו ערך צ'ט לייב בצאת יום הכיפורים, וענה לשאלות הגולשים בדף הפייסבוק שלו. בפתח דבריו סיפר נתניהו על תפילות יום הכיפורים שנערכו ברחובה של עיר, ואמר כי אם כל אזרחי ישראל יקפידו על חבישת מסיכה, התחלואה תרד משמעותית. ''אם כולנו נקפיד על הכללים, בתוך עשרה ימים נראה את התוצאות''.

לפני יום הכיפורים קיים ראש הממשלה סדרת דיונים במהלכם נקבע כי מערכת הבריאות תציג מחר תכנית פעולה לטיפול ב-1,500 חולי קורונה קשים החל מ-1 באוקטובר.

"אזרחי ישראל, אני גאה בציבור שגילה אחריות ושמר על ההנחיות ביום הכיפורים. אנחנו ממשיכים לעבוד מסביב לשעון כדי לבלום את מגיפת הקורונה בישראל", אמר נתניהו.

"זה כולל הכנת מערכת הבריאות לחורף, מאמצי הסברה ואכיפה לחבישת מסיכות ושמירה על ריחוק חברתי, מעבר איטי ומדורג לשגרת קורונה עם בדיקות מהירות, הגנה על הקשישים וצעדים רבים נוספים. השלבים שקבענו הם: 1. סגר. 2. שחרור הדרגתי לשגרת קורונה עם בדיקות מהירות. 3. חיסון. אני מבקש מכל מי שמקים סוכה לחג, לעשות זאת עם מסיכה ולפי כל כללי הריחוק. יחד ננצח את הקורונה".