הכנת הסטים
הכנת הסטיםצילום: מרכז רבני אירופה

איש המכס בז'יטומיר שבמערב אוקראינה הביט בקופסאות בתמיהה גדולה. היו להן את כל האישורים הנדרשים של משרדי הממשלה השונים אך הוא התקשה להבין מדוע כל לימון, כפי שהוא הגדיר זאת, נמצא בקופסה נפרדת.

הרב שלמה וילהלם, רבה של ז'יטומיר, התבקש להסביר לו. "זה אתרוג. זה שייך לחג יהודי''.

המוכס שיממה קודם לכם אישר הכנסת לולבים והדסים לז'יטומיר לא הבין דבר. "חגים מוזרים יש לכם יהודים", אמר לרב וילהלם. לאחר שבדק בקפדנות שהמשלוח כולו נושא את האישורים הנדרשים, אישר את הכנסתו.

הכנסת האתרוגים היתה שיאו של מבצע סבוך להפצת ארבעת המינים על ידי "מרכז רבני אירופה" בקרב יהודי אירופה בכלל ובפרט בקרב קהילות נידחות. מאמצים רבים הושקעו כדי לשנע את הסטים במגבלות הקורונה. אלפי יהודים יזכו גם השנה לברך על ארבעת מינים כשרים ומהודרים בקהילות מרוחקות.

יש לציין כי במסגרת משלוח ארבעת המינים, נעשה מאמץ גדול לשלוח ברגע האחרון מאות סטים מיוחדים ליהודים בכפרים נידחים באוקראינה, במבצע מורכב שהתנהל על ידי הרבנים שלמה וילהלם ונחום תמרין מז'יטומיר.

לקראת המבצע לשליחת ארבעת המינים, נציגי מרכז רבני אירופה שלחו טופס הזמנה לרבנים וקהילות ברחבי היבשת והציעו להם סטים ברמת כשרויות מהודרות, במחירים מסובסדים, הכוללים טיפול מיוחד במשלוח הסטים.

נציגי המרכז דאגו למשלוחי הסטים, פרוייקט לוגיסטי מורכב כשלעצמו. כל חבילה נארזה בחומרי אריזה מיוחדים למניעת נזקים שנגרמים כתוצאה מזריקת החבילות במהלך הגעתן למדינות השונות וכתוצאה מתנאי האחסון. כמו כן, הושגו כל האישורים הנדרשים מול משרדי המכס המקומיים ומול רשויות הבריאות לשם מניעת עיכוב שחרור החבילות בעת הגעתן ליעד.

על הפרוייקט ניצח בהצלחה מרובה סמנכ"ל המרכז הרב יוסף ביינהקר, אשר משקיע לילות כימים לדאוג ליהודים הנידחים ברחבי היבשת.

הרב אריה גולדברג מנכ"ל מרכז רבני אירופה והרב יוסי ביינהקר סיכמו כי גם השנה למרות הקורונה שיצרה קשיים להשיג ארבעת מינים הצליחו במשרדי המרכז להיערך מבעוד מועד במשרדי למשלוחים בכל רחבי אירופה.