שוטרים אוכפים את הסגר
שוטרים אוכפים את הסגרצילום: דוברות המשטרה

סגר החגים הנוכחי מכניס למשבר לא פשוט עסקים רבים ברחבי המדינה. עו"ד חיות גרינברג, המתמחה בניהול משברים, הבראת חברות וחדלות פרעון, מתייחסת למשבר ולסיכוי לצאת ממנו.

"מנקודת המבט שלי, כמי שמלווה הרבה חברות ואנשים פרטיים במשברים, המצב הולך ומחמיר. פונים הרבה עסקים שנמצאים בשלבי משבר שונים והרבה אומרים שבסגר הנוכחי הם כבר לא יצליחו להחזיק ראש מעל המים", מספרת גרינברג.

האם העובדה שהסגר מתקיים בתקופת החגים בה עסקים רבים יוצאים לחופשה אמורה להקל? "נכון שאנשים מסוימים אמורים להיות בחופשה, אבל יש מגזרים לא מעטים שהחזיקו את עצמם בדיוק בשביל המועד הזה, כמו ענפי תיירות, תרבות, פנאי, גנים, אולמות אירועים שממשיכים ומדממים ועוד, כל מה שקשור לתקופה הזו ולעונה הזו. כך גם כל המסחר כמו קניונים וחנויות, ענפי הריהוט והעיצוב לבית, אלו עסקים רבים שהמתינו לתקופה הזו כי זו התקופה שבה יש פעילות ומחזורים עולים והם מקבלים אפס".

לדבריה במציאות שכזו יש לבצע מהלכי הסתגלות נדרשת למצב הנוכחי, "צריך להבין שהשגרה שאליה התרגלנו היא לא הקיימת ולהיערך לכך שהשגרה שצפויה היא לא מה שאנחנו מכירים. כמו במשקים הפרטיים צריך לעשות היערכות מחודשת של המצב. הסוד הוא להיערך לתרחישים מסוימים ולא לחכות לתום תקופת המגבלות ורק אז לחשוב איך לצאת, אלא כבר עכשיו להכין תרחישים".

על ההיערכות הנכונה לתרחישים אלו אומרת עו"ד גרינברג כי "בכל מה שקשור למסחר צריך לבדוק אפיקים נוספים, הגברת מערך השליחויות, מעבר לעבודה מקוונת, צמצום עובדים, צמצום סניפים, פתיחת ערוצים חלופיים, ובמשקי הבית לראות איך מתכוננים קדימה מבחינת הלוואות והתחייבויות, איזה התחייבויות ניתן לצמצם בחודשים הקרובים, איך להוזיל עלויות והוצאות קבועות של הבית. לכל אחד יש משהו שאותו אפשר לצמצם. כבר עכשיו צריך לנצל את התקופה שאנחנו בבית והפעילות מצומצמת לראות איך אפשר לצמצם פעילות ולראות במשק הפרטי כעסק לכל דבר ועניין".

לדבריה של גרינברג "יש הרבה גורמים מקצועיים שיכולים לעזור לאנשים שרוצים להגיע לכלים טובים יותר כדי לעבור את המשבר הנוכחי. אני יכולה להעיד על כך שאני יושבת עם הרבה אנשים, גם כאלה שלא הגיעו למשבר, כדי לסייע להם למצוא את הכלים הללו. שיח ושיתוף הם כלים חשובים בכלל במשברים כלכליים ובמיוחד בעת הזו, כי כולם מבינים שמדובר בסיטואציה שנכפתה עלינו והיא לא בידיו של החייב. לכן, לבא בדברים מול הגננת, המעסיק, הספק, הבנק או כל מי שחייבים לו כסף, לגבש הסדר או תכנית שאיתה ניתן לחיות. בנוסף, להיעזר בגורמים מקצועיים כמו עורכי דין, רואי חשבון ויועצים עסקיים ולפעמים גם אנשים שדי בכך שהם נמצאים מחוץ לסיטואציה. מי שמסתכל מבחוץ יכול לתת רעיונות שלא חשבנו עליהם".

"על אף הקשיים והתמודדויות הלא פשוטות וחוסר הוודאות שמביא איתו הרבה פחדים וחששות, אני רוצה להאמין שיש כאן ערבות הדדית ואחריות משותפת ושאנחנו נמצאים בסביבה של גופים ואנשים שיכולים לתת אוזן קשבת, לתת עזרה ועצה שיתנו מרחב ואוויר לנשימה וביטחון שנוכל לעבור גם את התקופה הזו שלא פוסחת על אף אחד", דברי גרינברג.