נאוה ששון
נאוה ששוןצילום: באדיבות המצולמת

הנה הגיע ראש השנה, לוקחים את המחזור ומסיכה, ויורדים להתפלל בחצר שמתחת לבניין שהפכה לבית כנסת מאולתר.

אני מתמקמת לי בעזרת נשים המאולתרת שהוקמה בחנייה, ומחכה כמו כל הנשים לתקיעת השופר. והנה הוא מתחיל תשר"ת, תש"ת, תר"ת..

כולם מתפללים ומתרכזים בקול של השופר, ופתאום מתחיל לתקוע גם השופר של המניין ליד, והקולות של שניהם מתערבבים אחד בשני ככה שאי אפשר להבדיל בין התקיעות לתרועות קצת כמו מלחמה.

ואני חושבת לעצמי - איך זה שבראש השנה, שבו כולנו אמורים להתאחד ולהמליך את ה', דווקא אז אנחנו כולנו מפולגים. בין המניין האשכנזי ולמרוקאי ולטוניסאים והתימנים.

הקורונה שמה לנו מעין ברקס למירוץ החיים, הזדמנות לבחון את ההתנהלות שלנו, ואולי זה הזמן לחשוב על מקומו של בית הכנסת. שדווקא במקום שאליו אנחנו באים לעבוד את ה', בצורה הכי פשוטה ומובנת שיש, דווקא אז אנחנו מתפלגים, דווקא הבית כנסת הוא זה שמפלג את היהודים לפי נוסח התפילה.

ואולי בכללי צריך לבחון את העובדה שיש לנו חובות שונות בעבודת ה', שחלק שומרים בין בשר לחלב שלוש שעות וחלק שש שעות, חלק אומרים סליחות במשך חודש וחלק במשך שבוע. הרי פעם, בימים של לפני הגלות, הייתה לנו דרך אחת לעבוד את ה', כולנו אמרנו את אותם הטקסטים, אם אותם המנגינות, ואפילו באותו מקום. וכל הפילוגים האלה הם רק תוצרי לוואי של הגלות והפיזור שלנו בין כל העמים. אז אולי, עכשיו כשכבר יש קיבוץ גלויות, אולי יש צורך להתאחד גם בענייני הדת.

הפיצול של העם היהודי לעדות גורם לעוד בעיות מורכבות יותר, הדוגמה הכואבת ביותר לכך היא הציצית. הרי כל יום בתפילת שחרית אנחנו אומרים: "ועשו להם ציצית הכנף פתיל תכלת...". מתי בפעם האחרונה ראיתם ציצית עם פתיל תכלת? מניחה שלא ראיתם, והסיבה לכך היא שאין לנו גוף רבני אחיד שמתעסק עם השאלות האלו. מילא נוסח של תפילה, כאן כבר ממש מדובר במצווה מהתורה.

אני לא אומרת עכשיו למחוק את כל הסגנונות וליצור נוסח תפילה אחיד ומנהגים אחידים, היופי במדינה שלנו הוא הגוונים שכל עדה מביאה, והשילוב של כולן ביחד יוצר את הישראליות שלנו.

אבל אני כן אומרת שדווקא בתחום הדתי כן יש צורך לעבוד את ה' ביחד, להתאחד כולנו יחד ולהמליך אותו ביחד, במיוחד בראש השנה.. אולי שכל אחד יכיר כמה נוסחי תפילה, או לשלב בין נוסחי התפילה של כמה עדות..

אבל לדעתי הכי חשוב כרגע זה להקים גוף רבני אחראי שהתפקיד שלו יהיה לסגור אחת ולתמיד סוגיות בענייני הדת בין עם מדובר בציצית, נוסחי תפילה או זמן אמירת סליחות. וכמו שנאמר בספר תהילים (צ"ה, ו) "בואו נשתחווה ונכרעה נברכה לפני ה' עושינו" - ביחד!

נאוה ששון היא תלמידת אולפנה בת 16 מבת ים