ינקלביץ'
ינקלביץ'צילום: דוברות

שרת התפוצות, ח"כ עומר ינקלביץ', נשאה הערב (שלישי) דברים בדיון מיוחד של איגוד הארגונים היהודים באירופה (EJA), בראשות הרב מנחם מרגולין.

בדיון השתתפו גם עשרות ראשי קהילות וארגונים יהודים מכל רחבי היבשת, חברי הפרלמנט האירופי וראשי מערך האבטחה על מוסדות דת וקהילות באיחוד האירופי.

"כמו בשאר העולם, בשנים האחרונות האנטישמיות באירופה מטפסת לגבהים חדשים ומסוכנים. זה מגיע מכל הכיוונים, ומכל גווני הקשת הפוליטית- הימין הקיצוני, השמאל הקיצוני כמו גם האסלאם הרדיקלי", אמרה השרה.

לדבריה, "אידיאולוגיות הפוכות ומנוגדות התמזגו ומצאו מכנה משותף- השנאה שלהם ליהודים. על אף העלייה הזו, הקבוצות הללו עדיין נמצאות בשולי החברה האירופאית. עם זאת, ישנה תופעה מדאיגה שצצה בלבן של כמה ממדינות האיחוד האירופי- אלו שתפקידן הוא להגן על הקהילות היהודיות שלהן ולוודא את שלומן הפיזי והרוחני".

"דיונים על הגבלת חופש הדת של היהודים זוכים לפופולריות ולגיטימציה בקרב הפרלמנטים האירופאים. הקהילות היהודיות המקומיות מצפות בדריכות להחלטות המדינות שלהם, כדי לראות אם הן יכולות להמשיך במנהגים היהודיים וקיום אורח החיים שלהן", ציינה.

השרה התייחסה ליוזמות להגבלת השחיטה והמילה בכמה ממדינות אירופה, "אני רוצה להבהיר: שלילת חופש הדת של היהודים משמעה שלילת היכולת של יהודים לחיות באירופה. עם האמירה הזו, אני רוצה להודות לשומרי הסף החיוניים, שעומדים באומץ אל מול זרמים פופולריים, וממשיכים להבטיח את חופש הדת של הקהילות היהודיות שלהם. רק החודש, היועץ המשפטי של האיחוד האירופי, מר ג'רארד וויליאם, פרסם את ההמלצה החוקתית שלו לאפשר שחיטה כשרה; ראש הממשלה הדנית, גברת מט פרדריקסן, הכריזה על עמידתה האיתנה כנגד האיסור על ברית מילה, כשהכריזה 'היהודים הדניים ימשיכו להיות חלק מדנמרק'".

"הפתרון כנגד עליית האנטישמיות היא לא להחביא את היהדות או להסיר כיפות בציבור. ההיפך- הפתרון הוא לאפשר ולחזק את הזהות היהודית. לאורך ההיסטוריה שלנו, המסורת שמרה על הזהות שלנו. היא המקור להשראה שלנו. בייחוד עכשיו, כשהאנטישמים הקיצוניים מחפשים לפגוע ביהודים, זו האחריות של המדינות לוודא שהחיים היהודיים- הרוחניים והגשמיים- אינם נתונים בסכנה, ושהם ימשיכו להתקיים ולשגשג", הוסיפה.

יו"ר איגוד הארגונים היהודים באירופה (EJA), הרב מנחם מרגולין, שיזם את האירוע התריע: "מגפת הקורונה והמשבר הכלכלי הנלווה הביאו לעליה מטרידה באנטישמיות ובאיומים כלפי קהילות ומוסדות יהודים בכל רחבי אירופה. לצערינו אנו נאלצים להתמודד גם עם ניסיונות חקיקה המבקשים לאסור על קיום מנהגים יהודיים כגון ברית מילה ושחיטה. אנו פועלים בכל הערוצים: מצד אחד נלחמים ביוזמות חקיקה מטרידות כמו אלה ומצד שני, אנו פועלים למיגור יסודי ושיטתי של האנטישמיות ברחבי היבשת".

יוגב קרסטי, מנהל המאבק באנטישמיות במשרד התפוצות נשא דברים ואמר: "התגובה לאנטישמיות העולה איננה הסתרת והצנעת הזהות היהודית אלא חיזוקה. חיים יהודיים מלאים ומשגשגים הם התשובה והם שיבטיחו המשכיות יהודית. המאבק באנטישמיות איננו מאבק יהודי בלבד, זהו מאבק על של כל מי שחפץ בחברה צודקת וחופשית מאפליה".