​​​​​​​אריאל זילבר וסולטן שוברים שתיקה

המוזיקאי שקם מתרדמת, בעל המנעד האוורירי והחן הסלסולי, חובר לשכן המפורסם לביצוע פיוט מסורתי בלחן חדש.

עוזיאל סבתו , י"ב בתשרי תשפ"א

אריאל זילבר
אריאל זילבר
צילום: פלאש 90

למבצע על רפתא | אביאל סולטן | חדשיר

שוק הקולות המוזיקליים האמוניים שכלל ושכפל דוכניו, רוכליו, סחורותיו וקהליו בזמנים האחרונים, החל מהעבר הלא רחוק ועד להווה שאנו חיים בו היום. עם הנפת הדגל המסורתי בתחנות הרדיו הישראליות, עוד ועוד מעיינות צליליים נרתמו להרוות דור שצמא ליהדות זכה ופשוטה, ולתת דרור ליצירה וליוצרים שהיו חבויים עד כה בארונות המגזריים הצפופים והמחניקים.

כשקרני השמש החלו לחדור דרך תריסים מאובקים אל גלריית היוצרים הדתיים הרדומה, האור הטוב והחום הנעים עורר מוזיקאים רבים לפעולה ואחד אחרי השני הם התרוממו לעבר אור הקרניים.

כך קרה למוזיקאי מוכשר ומחונן ששכב שנים בתרדמת החשש, יחד עם חברים רבים, התחבא מאחורי הקלעים, ניגן מאחור לזמרים מוכרים, טיפח שדות פורחים וחיכה עשורים לעת הקציר. עתה אזר אומץ לפרוץ בכישרון ובתעוזה החוצה עם יבול מוזיקלי משובח. שמו בישראל - אביאל סולטן.

לסולטן קול זך, פשטות ווקאלית המתובלת בחן סלסולי ובמנעד אוורירי. בשיריו הוא מחבר המילים והלחן, המעבד, המתכנת, נגן הפסנתר, הגיטרה, הבאס, הבגלמה ומה לא. מלבד פעלו המוזיקלי, סולטן מתבטא אמנותית בציורים יפהפיים, שחלקם מעטרים את תמונות החדשירים האחרונים שהוציא.

'למבצע על רפתא' הוא קטע מתוך הפיוט הקבלי 'אזמר בשבחין' שמושר בסעודות השבת. את השורות הספציפיות שבהן מתמקד השיר נוהגים לשיר קודם בציעת הפת, כדברי הפייטן בתרגום מארמית: "לבצוע על הפת, כזית וכביצה", זוהי 'שבירת שתיקה' קלה בין הנטילה לבציעה. במינימום עיוותים קוליים או פוזות אלקטרוניות, סולטן מקליל את המילים היפות לכדי לחן שמח וקצרצר שאליו מצטרף השכן הקרוב, אריאל זילבר.

זהו אינו שירו הראשון של סולטן במסגרת הפריצה האחרונה. בחינניות ובטהרה הוא עובר בין טקסטים פיוטיים, מסורתיים ומקוריים ומפיח בכל אחד מהם חיים בדמותו וכצלמו, בדרך לאלבום בכורה.