אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: איסטוק

מזכיר קבינט הקורונה האזרחי, עו"ד מאיר רובין, מתייחס בראיון לערוץ 7 לדבריו הקודרים מאוד סביב תוצאות תחלואת הקורונה בטווח הבינוני והארוך.

את השיחה עם עו"ד רובין אנחנו מקיימים לאחר שהקלטת דבריו מראיון שהעניק לקלמן ליבסקינד ואסף ליברמן פורסמה בערוץ 7 ולטעמו הדברים לא הובנו כראוי.

"לא הבנתם נכון את ההבדל בין תיאור של המציאות ותחזית לבין תרחיש ייחוס", אומר רובין ומסביר: "בראיון שאל אותי קלמן האם יתכן שאנשים שהם נשאי קורונה יחלו בעתיד בצורה קשה יותר או אפילו ימותו והתשובה היא חד משמעית כן, זה יתכן, אנחנו מכירים נגיפים שמתנהגים בדיוק כך, כמו לדוגמא נגיף ה-HIV. השאלה האם זה מה שיקרה, אני לא יודע לענות ואני לא חושב שיש מישהו בעולם שיודע לענות על כך".

לגבי ההסתברות שאכן זה התרחיש שיקרה, אומר רובין כי לפי שעה הדברים לא ידועים ולא ברורים, "הדבר היחיד שאנחנו יודעים הוא שזה אפשרי", הוא אומר ולשאלתנו אם לא ניתן לומר זאת על כל מחלה, שאם תסתבך היא עשויה להביא למותו של החולה, הוא משיב כי ההבדל הוא בכך שהמחלה הזו מדבקת באוויר.

"האנושות ערוכה למגיפה שיכולה להרוג חלק ניכר מהאוכלוסייה. זה קרה כבר בעבר, כמו בדבר השחור ובשפעת הספרדית שהרגה בין 50 ל-100 מיליון נפש בעולם שהיו בו שני מיליארד אנשים. תמותה אדירה כתוצאה מנגיף חדש היא משהו אפשרי לחלוטין, תמותה של כמעט כל הנשאים במשך עשורים היא תרחיש שהתממש בפועל עם HIV. זה לא משהו שאי אפשר לצפות לו".

"ההבדל בין הקורונה לדברים אחרים היא קצב ההתרחבות שלה. תאונות דרכים לא מכפילות את עצמן כל כמה ימים, סרטן ומחלות לב לא מדבקים. כשיש נגיף קטלני מדבק מאוד אנחנו עושים כל מאמץ כדי להכחיד אותו, כפי שהאנושות הכחידה את האבעבועות השחורות, החצבת והפוליו. גם שחפת היא בעיה רצינית בעולם השלישי ובישראל היא לא בעיה כלל. זה שנגיף קטלני מאוד ומאוד מדבק לא אומר שצריך לסגור הכול ולהינעל בבתים. המשמעות היא שצריך להתייחס לנגיף בצורה הגיונית על בסיס הניסיון המצטבר".

רובין מוסיף ומציין כי ישראל היא בין המדינות במצב הגרוע בעולם וכשידוע שחצי אחוז מאוכלוסיית ישראל הם נשאים, במצב כזה "מה שאנשים שפויים בדעתם צריכים לעשות זה להגן על עצמם ועל הקהילה שלהם ולעשות כל מאמץ סביר לצמצם מגע בין אנשים ולצמצם הדבקה. זה לא עניין של קריסת מערכת הבריאות אלא עניין מוסרי. הצעירים ידביקו גם את המבוגרים, ולכן אם אכפת לך מעצמך אל תידבק ואם אכפת לך מאחרים אל תידבק כדי שלא תדביק אותם".

בראיון לליברמן וקלמן ציין רובין כי מעל 50% מהנשאים יעברו שינויים משמעותיים במוח. 60% פגיעות בלב והדברים יבואו לידי ביטוי בעתיד. כעת הוא מחדד: "לגבי הסיכון לטווח הרחוק אנחנו לא יודעים לשייך הסתברות, לא יודעים כמה אחוזים יסבלו מנכות או ימותו בטווח של עשר או עשרים שנה, אנחנו לא יודעים לכמה אחוזים זה יקרה. אנחנו יודעים לומר שגם במדינה מתקדמת ונפלאה כמו ישראל, אחוז אחד מהנשאים המאומתים ימות בתוך שישה שבועות. זה מה שקורה בפועל. מה קורה אחר כך, אנחנו לא יודעים להעריך, אלא רק להעריך את רף המינימום".

עוד מוסיף רובין ומזכיר כי במדינות שונות כמו איטליה, ארה"ב ודרום קוריאה נשאלו מחלימים אודות תחושותיהם והם סיפרו על תחושה לא טובה, תסמינים משמעותיים, על כך שהם נעזרים בבני משפחה לפעולות פשוטות, ובמציאות שכזו "אתה מבין שיש לך בעיה. האם יכול להיות שחלק ניכר מנשאי הקורונה יחלימו לחלוטין וישכחו את האירוע הזה? זו אפשרות. האם יכול להיות שבעוד עשר או עשרים שנה יהיו לנו נכי מגיפת הקורונה? בהחלט יתכן. זו אפשרות. הדרך לשמור על המשפחה שלא להשתייך לקבוצה השנייה היא להתרחק מאנשים כרגע. הנגיף בקושי מחזיק מעמד באוויר וברור לנו שרוב ההדבקות קורות מאדם לאדם. תתרחקו מאנשים אחרים ככל שאתם יכולים וזה יגן עליכם ועליהם".