סוכה
סוכהצילום: ISTOCK

אני מבקש לעמוד על אירוע אחד שממנו נוכל ללמוד מדוע חשוב לנו להביא לסוכתנו גם את אהרן הכהן.

היה זה לאחר המפגש בין משה לקדוש ברוך הוא ליד הסנה הבוער. הקדוש ברוך הוא קורא למשה: "וַיִּקְרָא אֵלָיו אֱלֹקִים מִתּוֹךְ הַסְּנֶה וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי". המילה הנני מבטאת את נכונותו של אדם לקיים את מצוות האלוקים. אלא שאז מבין משה שאין מדובר בשליחות רגילה.

"וְעַתָּה לְכָה וְאֶשְׁלָחֲךָ אֶל פַּרְעֹה וְהוֹצֵא אֶת עַמִּי בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם". גם לגדול מנהיגי העולם בכל הדורותנראית השליחות הזאת גדולה ומורכבת, ולאחר המשא המתן מגיב משה כך: "וַיֹּאמֶר בִּי ה', שְׁלַח נָא בְּיַד תִּשְׁלָח".

הסיוע שמשה מקבל מאת ה' הוא צירופו של אהרן אל השליחות. וכאן הקדוש ברוך הוא מבטיח למשה: "וַיֹּאמֶר הֲלֹא אַהֲרֹן אָחִיךָ הַלֵּוִי, יָדַעְתִּי כִּי דַבֵּר יְדַבֵּר הוּא, וְגַם הִנֵּה הוּא יֹצֵא לִקְרָאתֶךָ וְרָאֲךָ וְשָׂמַח בְּלִבּוֹ".

חז"ל נתנו ליבם לתגובתו של אהרן, בהדגישם את שמחת ליבו של אהרן.

"הה"ד חֶסֶד וֶאֱמֶת נִפְגָּשׁוּ צֶדֶק וְשָׁלוֹם נָשָׁקוּ. חֶסֶד זה אהרן, שנאמר: וּלְלֵוִי אָמַר תֻּמֶּיךָ וְאוּרֶיךָ לְאִישׁ חֲסִידֶךָ. וֶאֱמֶת זה משה, שנאמר: לֹא כֵן עַבְדִּי מֹשֶׁה וגו'. הוי חֶסֶד וֶאֱמֶת נִפְגָּשׁוּ, כמה דתימא וַיֵּלֶךְ וַיִּפְגְּשֵׁהוּ בְּהַר הָאֱלֹהִים. צֶדֶק זה משה, שנאמר: צִדְקַת ה' עָשָׂה. וְשָׁלוֹם זה אהרן, שנאמר: בְּשָׁלוֹם וּבְמִישׁוֹר הָלַךְ אִתִּי. נָשָׁקוּ - מהו וַיִּשַּׁק לוֹ? זה שמח בגדולתו של זה וזה שמח בגדולתו של זה".

נקודת המפגש הזו בין משה ואהרן היא היצירה המחברת בין חסד לאמת. בתפיסה האנושית הרגילה, חסד ואמת באים ממקורות שונים, מתפיסה משפטית שונה. האמת מייצגת את הדין, ואילו החסד הוא הבסיס להיכנס לפנים משורת הדין. רק פגישה באהבת אמת של אחים, דוגמת משה ואהרן השמחים זה עם זה לא רק באופן חיצוני, אלא שגם מי שהוא בוחן כליות ולב יכול להעיד שבמפגש המורכב הזה של הנהגת האומה איש שמח עם אחיו בליבו - יוצרת חיבור נפלא בין החסד והאמת. היא המביאה לקיומו של הצדק בשלמותו, ושלום שאינו פשרה אלא קיומו של עולם.

את אהרן הכהן - הגורם לחיבור שבין החסד והאמת, בין הצדק והשלום - אנו מארחים ביום החמישי לחג הסוכות, ומתפללים שהוא יברך את ישראל בברכת שלום ויגרום לפרישת סוכת רחמים וחיים ושלום.

הרב אהרן כץ, מ"מ רב העיר רמת גן וחבר מועצת רבני צהר