סיום קורס קצינים, אילוסטרציה
סיום קורס קצינים, אילוסטרציהצילום: דובר צה"ל

בראיון שהעניק ראש מוסדות עלי הרב אלי סדן לעיתון 'בשבע' חשף הרב את יחס צה''ל לקצינים דתיים בוגרי מכינת עלי בהיבט "השירות המשותף".

הרב סדן נשאל על ידי העיתונאית עפרה לקס: "בוא נסכים שאם יש משהו שהולך ונוגס בצבא, אלו היחידות המעורבות?".

הרב הגיב כי בנושא הגדודים המעורבים הוא עמד מול הרמטכ''ל הקודם רא"ל גדי אייזנקוט והודיע לו שחוק אשר כופה קצין לשרת בניגוד להלכה ביחידות אלו הוא בגדר כפיה חילונית.

לבסוף, רוככה אז הפקודה (סעיף 15 לפקודת השירות המשותף) והתאפשר לקצינים במצב כזה לפנות לרב הצבאי הראשי כדי שיטפל בעניינם, אך הרב סדן חשף כי בפועל הצבא לחץ אל הקיר כמה קצינים דתיים מבוגרי המכינה והעמיד בפניהם ברירה: או לפקד על גדוד מעורב או לפרוש מצה"ל. רוב הקצינים בחרו לפרוש.

"כיום, לפי פקודת השירות המשותף, אי אפשר לכפות על קצין דתי שירות ביחידה מעורבת. אבל אפשר ללחוץ עליו בדרכים אחרות. הפקודה החדשה נוצלה לרעה מיד אחרי שעברה, סיפר הרב סדן.

"הצבא טלפן לארבעה רבי־סרנים, כולם בוגרים שלנו שלא הגיעו להיות מג"דים, ואמר להם: אם אתה רוצה להיות מג"ד ולהפוך לסגן אלוף - תשרת בגדוד מעורב, ואז תוכל להמשיך לתפקיד נוסף. שלושה קצינים עזבו את הצבא, והרביעי אמר אני בא. אני לא דן אף אחד. צריך להבין שלעזוב את הצבא שמונה שנים לפני גיל פנסיה, זה ניסיון לא פשוט".

מנכ״ל האיחוד הלאומי יהודה ולד הגיב לדברים וצייץ: "זה מטורף. ערך השוויון המדומה גובר על המבצעיות? מה גורם לצבא לדחוק לפינה קצינים דתיים, להעמיד אותם מול דילמה כזו ולאבד מפקדים איכותיים?!".

מארגון תורת לחימה, אשר פעל נגד פקודת השירות המשותף נמסר: "פקודת השירות המשותף היא רעה. התרענו על כך בזמן אמת והמציאות בשטח כפי שמעיד הרב סדן שליט"א, קשה יותר: אג'נדת ערבוב המינים גוברת על כל שיקול מקצועי או ערכי וטובי קציני צה''ל - משלמים מחיר אישי כבד על מזבח היוהל"ם.

''מחירים אלו הם כאין וכאפס מול מה שמצפה למפקדי צה''ל ברגע שפסיקת בג"ץ הצפויה תכפה על צה''ל ערבוב מוחלט בכל היחידות הקרביות. אנו קוראים לרמטכ"ל אביב כוכבי להתעשת, לבטל את תפקיד היוהל"ם ולעסוק אך ורק במשימת הנצחון, בכדי שיהיו לצה''ל קצינים שיוכלו ללכת אחריו ביום פקודה."