ח"כ לשעבר דב ליפמן
ח"כ לשעבר דב ליפמןפלאש 90

סיעת 'הקונפדרציה של הציונים הכלליים' תביא לאישור הקונגרס הציוני העולמי שיתכנס לראשונה בהיסטוריה באופן וירטואלי (בין ה-20 ל- 22 לאוקטובר 2020) הצעת החלטה להקמת וועדה שתדון בצירוף קהילות ופדרציות ציוניות חדשות להסתדרות הציונית העולמית.

בהצעת ההחלטה נכתב כי הואיל והתנועה הציונית יכולה לעשות יותר בכדי לכלול ולייצג את קולותיהם של היהודים בני עדות המזרח, יוצאי אתיופיה, יהודי ברית המועצות לשעבר וקהילות רבות נוספות – מוצע להקים ועדה אשר תגיש דין וחשבון בנוגע לשאלה כיצד יכולה התנועה הציונית לשפר את ייצוג הקהילות הציוניות השונות והכללתן. כמו כן, תמליץ הוועדה על צעדים קונקרטיים להשגת מטרה זו. בה בעת מוצע להזמין ארגונים ציוניים המייצגים את אותן קהילות ציוניות למנות נציג מטעמם לוועדה זו.

הצעת החלטה נוספת שתביא סיעת הקונפדרציה של הציונים הכלליים לאישור הקונגרס: העמקת הקשר בין מנהיגי דת בישראל ובתפוצות. זאת לאור התדרדרות הולכת ומחמירה ביחסים בין יהודי התפוצות לבין מדינת ישראל. דיאלוג שכזה, בין שיבוצע לאור המצב בזירה הדיגיטלית או בביקור פיזי כשהמצב יאפשר - יהווה השראה להעמקת היחסים בין מדינת ישראל לתפוצות. בהצעת ההחלטה נאמר כי יש להזמין לארה"ב רבנים ומנהיגים רוחניים ישראליים, נשים וגברים כאחד, מכל הזרמים – למפגש עם מנהיגים יהודיים מכל הזרמים ביהדות התפוצות ועם מסגרות קהילתיות שונות. ובה בעת להזמין לישראל רבנים ומנהיגים רוחניים אמריקניים, נשים וגברים כאחד מכל הזרמים, למפגש עם מנהיגים יהודיים מכל הזרמים ומסגרות קהילתיות שונות.

בקונגרס הציוני העולמי ישתתפו 720 צירים מ-30 מדינות ובמהלכו ייערכו בחירות לראשות המוסדות הלאומיים: קק"ל, קרן היסוד וההסתדרות הציונית. הנושאים המרכזיים שיעמדו במוקד דיוני הקונגרס הם ערבות הדדית ועלייה לישראל.

הקונגרס הציוני העולמי, המתקיים מאז שנת 1897, הוא גוף נבחר המייצג את היהודים ברחבי העולם ומשמש כמוסד העליון לחקיקה וקבלת החלטות של ההסתדרות הציונית העולמית והנהגת המוסדות הלאומיים. משמש מעין 'בית מחוקקים'; יהודי ככל-עולמי. הקונגרס מתווה את מדיניות ההסתדרות הציונית העולמית ובוחר במוסדות ההסתדרות הציונית. המפלגות הציוניות בארץ וארגונים יהודיים, הכוללים את הזרמים הדתיים בעולם, מתכנסים פעם ב-5 שנים לבחור את הנהגת התנועה הציונית העולמית וקביעת סדר יום לתנועה.

צירי הקונגרס הם נציגים נבחרים מהפדרציות הציוניות בכל העולם על פי מפתח של מפלגות, תנועות וארגונים שונים.

האישים המרכזיים שמרכיבים את סיעת 'הקונפדרציה של הציונים הכלליים': היו"ר ג'סי סולטניק, שסבו קלמן סולטניק כיהן בעבר כסגן נשיא הקונגרס היהודי העולמי; היזם והפילנתרופ, דוד יערי, סגן יו"ר הקונפדרציה של הציונים הכלליים וח"כ לשעבר דב ליפמן.

סגן יו"ר 'הקונפדרציה של הציונים הכלליים', דוד יערי, ציין כי "אחד האתגרים הגדולים שחייבים לעמוד על סדר היום בקונגרס הוא חיזוק הקשר בין ישראל ליהדות התפוצות. כלומר, להפוך את נושא הציונות לרלבנטי ליהודים גם בישראל וגם בתפוצות ולערב את שותפינו הטבעיים בפדרציות בעולם באופן יותר משמעותי. הקונגרס הציוני העולמי הקרוב מהווה הזדמנות להחזיר עטרה ליושנה מבחינת מעמדו ומשקלו הסגולי של הקונגרס בקרב הזרמים הציוניים בישראל ובתפוצות. כמו כן, משבר הקורונה מחייב ערבות הדדית ונותן פתח לאפשרות חיזוק והידוק הקשר בין ישראל לתפוצות".

'הקונפדרציה של הציונים הכלליים' היא סיעה בקונגרס הציוני העולמי שעוסקת בחיבור והידוק הקשרים בין מדינת ישראל ליהדות התפוצות. סיעת הקונפדרציה שמה לה למטרה לפעול לחיזוק והרחבה של הקשר בין ישראל ליהדות התפוצות והיא אינה מזוהה עם אף מפלגה או זרם דתי כלשהוא. היא שמה את הציונות במרכז ומתחברת עם גופים ציוניים בתפוצות שמאמינים בציונות כערך עליון.