קנאביס רפואי
קנאביס רפואיצילום: ISTOCK

שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין וסגן שר הבריאות יואב קיש הכריזו על פיילוט שיימשך מהיום (ראשון) ועד סוף השנה, ויעניק למטופלי הקנביס הרפואי פתרון מיידי בנושא המחיר עד השלמת כלל הצעדים שהוכרזו בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות לפני כחודשיים.

כחלק מהפיילוט, מספר רב של חברות בשוק הקנביס הרפואי בישראל יציעו מוצריהן במחירים מוזלים של 140 ₪ לעשרה גר' למבוגרים, ו-100 ₪ לעשרה גר' למטופלים צעירים (עד גיל 21).

כמו כן, החברות המשתתפות בפיילוט יוכלו לייצא את מוצריהן לרחבי העולם תחת המודל "עניי עירך קודמים" – הבטחת היצע לשוק המקומי ומחירים מוזלים.

החברות המשתתפות בפיילוט הן קאנדוק, פנאקסיה, בטר/החברה החקלאית, יוניבו, BOL, טוגדר פארמה, תיקון עולם, שיח ומדיקיין.

שר הבריאות יולי אדלשטיין: "אחרי שצרכני הקנאביס הרפואי נאלצו לשלם סכומי עתק בשביל התרופה, אני שמח שהתחלנו בהליך הוזלת המוצר. עוד עבודה רבה נדרשת להנגיש ולהפחית את המחיר גם לאחר תקופת הפיילוט ונעשה זאת. אני מודה לסגן השר יואב קיש על עבודתו החשובה במהלך".

סגן שר הבריאות יואב קיש: "אני שמח לבשר על צעד משמעותי שיקל על ציבור המטופלים באופן מיידי בנושא המחיר שהוא הדחוף ביותר. מדובר במהלך ניסיוני לשלשה חודשים שיספק הוזלת מחיר מיידית עם אספקת מלאי רציפה תוך פתיחת שוק הייצוא לחברות הקנביס במדינת ישראל. הצלחת המהלך וחובת ההוכחה תלויה ביצרנים. במידה והמלאים והמחירים הנמוכים ישמרו כך גם תישמר יכולת הייצוא לאחר הפיילוט".

שמות החברות, המוצרים המוזלים ודרכי הניפוק

על רקע הודעת משרד הבריאות על פתיחת הייצוא המסחרי מישראל, הודיעה חברת פנאקסיה כי תגיש בימים הקרובים בקשה רשמית לקבלת היתר ייצוא של קנאביס מישראל. עוד הודיעה החברה כי היא נערכת לייצוא מסחרי ראשון של מוצרי קנאביס רפואי לגרמניה עד סוף השנה, בכפוף לקבלת היתר הייצוא וכן היתר שיווק בגרמניה.

פנאקסיה גם תחל במכירת שמנים ותפרחות קנאביס רפואי במגוון ריכוזים במחיר מסובסד. מנכ"ל פנאקסיה ד"ר דדי סגל: "אנו מברכים את משרד הבריאות ואת סגן השר יואב קיש על צעד נוסף לקראת פתיחת שערי ישראל לייצוא קנאביס רפואי. מדובר בבשורה למשק הישראלי כולו, לחברות הפועלות בו ואף לציבור המטופלים בישראל שיזכה בעקבות כך לנגישות גבוהה יותר למוצרים איכותיים במחירים מסובסדים.

''היכולת לסבסד את מחיריהם של מוצרים נבחרים נובעת, בין היתר, מהרחבת פעילותנו לשווקים נוספים מחוץ לישראל והגדלת המכירות בהתאם. כיצרנית הקנאביס הגדולה בישראל, אנו תומכים בכל מהלך שמטרתו לסייע ולהקל על המטופלים, וכך נעשה גם בהמשך", הוסיף ד"ר סגל.

מהסתדרות הרוקחים נמסר: "בתי המרחקת הינם חוליה חשובה בתהליך המבורך שמוביל סגן השר, יואב קיש, במטרה להוזיל את מחירי הקנאביס עבור המטופלים. הסכמנו ברצון רב לתת כתף, ולהיכנס מתחת לאלונקה, במיוחד לאור המצב החריג והרגיש שקורה במדינה והעולם כולו.

''אנו מקווים כי הפיילוט הנוכחי יעבור בהצלחה, ויהפוך להיות לחלק בלתי נפרד מהרפורמה כולה. בנוסף לכך אנו בטוחים כי סגן השר רואה ומבין את החשיבות של מכירת הקנאביס הרפואי, ושאר התרופות, בבית מרקחת בלבד, ובו זמנית להצליח להוריד את המחירים''.

בהסתדרות הרוקחים הוסיפו: ''אנו מקווים שלא ייווצר בעתיד תקדים מסוכן בו תתאפשר מכירה של תרופות מחוץ לבתי מרקחת, ושלא בידי רוקח, לכל הגורמים ברור שבריאות הציבור אינה הפקר וחשוב כי בריאות המטופלים לא תפגע, גם לא משיקולים כלכליים''.