הנוער בפעולה
הנוער בפעולהצילום: איגוד מחלקות הנוער

בעידן בו הביקורת על הדור הצעיר היא כבר הרבה יותר מאופנה מספר אומר שמש, דובר איגוד מחלקות הנוער ברשויות המקומיות, על התנדבויות בני נוער ברחבי הארץ בתקופה זו של חגים וסגר.

"דווקא בתקופת הקורונה, כשרבים מהנוער ללא מסגרת יש חשיבות מיוחדת לפעילות מחלקות הנוער", הוא אומר ומספר כיצד עם פרוץ הנגיף לחיינו גייסו מחלקות הנוער ברשויות המקומיות את מירב היכולות והכוחות על מנת לסייע לאוכלוסיות מוחלשות. "בני נוער הפיגו בדידות של קשישים בשיחות טלפון בכך שהגיעו אליהם, תוך שמירה על ריחוק, רכשנו סלי מזון והנוער הביא להם ועוד. על מנהלי מחלקות הנוער הוטלו משימות מטעם הרשויות השונות, כל רשות בהתאם למערך שקיים בה".

שמש מספר כי בעוד "בגל הראשון היה ספק אם מנהלי מחלקות הנוער הם עובדים חיוניים, והיו כאלה שלא הוגדרו כך, אבל לאחר ההתמודדות בסגר הראשון, כשמנהלי המחלקות לקחו פיקוד, ראו את העצמה ואתץ החשיבות וכיום כל מנהלי מחלקות הנוער מובילים את מערך ההתנדבות".

עוד מספר שמש כי לצד הסיוע לקשישים בבידוד מפעילים בני הנוער, רובם בגילאי 15-18 שמרטפיות עבור ילדיהם של עובדי מערכת הבריאות ועובדי החינוך המיוחד. כך הוא מספר גם על ההתגייסות לבניית סוכות מיד עם צאת יום הכיפורים. "הנוער הגיעו לקשישים לבתים ובנו עבורם סוכות. רואים את עם ישראל היפה, רואים את השמחה של הקשיש אחרי שבני הנוער הגיעו אליו".

והקשר שהתחיל בבניית הסוכה לעיתים נמשך גם לקשר טלפוני רצוף לו נזקקים כל כך הקשישים המבקשים מישהו מהעבר השני שיקשיב להם ולבדידותם, וכך גם לחלוקת מזון ותרופות.

שמש מציג דוגמא מהישוב בו הוא מתגורר לתלמיד כיתה י"ב, רועי שמו, מתנדב וחבר בארגון 'אחרי', שהגיע לביתה של קשישה ברמת גן, "שמע ממנה שהיא בבדידות קשה וללא אוכל, גייס את כל המשפחה שלו וכולם יחד נערכו למענה".

והמתנדבים, מתברר מדברי שמש, אינם מגיעים מפלח או מגזר מסוים. "כמו שהנגיף לא מבדיל בין גזעים ומגזרים, כך בני הנוער המתנדבים מגיעים מכל המגזרים", הוא אומר.

אז למה אנחנו שוב ושוב רואים את השלילי שבנוער? "התקשורת מעדיפה להתמקד בסיפורים השליליים וכך יש 90 אחוזים של סיפורים שליליים. כך זה לא רק בתחום הנוער, אלא בכך תחום, אבל מי שנמצא בשטח עם הנוער רואה שיש להם ערכים ועוצמות".

עם זאת שמש אינו מתכחש לכך ש"יש גם התנהגויות מדאיגות של בני הנוער, שיטוט ללא מסגרות וכו', אבל גם הרבה התנהגויות מרשימות של נוער". לדבריו על המערכת להפנים את גודל המשבר בו אנו נמצאים ואת חשיבות החינוך הבלתי פורמאלי דווקא בתקופה הזו ובהתאם לאפשר את פעילות חינוך זה.