לכל עץ האופי שלו
לכל עץ האופי שלוצילום: שמעון כהן

בעקבות האירוע הקשה לפני כשלושה שבועות, בו קרס עץ על צעירה והביא לפציעתה הקשה, שוחחנו עם עו"ד עמיקם חרל"פ, מומחה לתביעות נזיקין על היקף התופעה ועל משמעויותיה ומחויבות הרשויות למנוע תופעות מעין אלה.

"אם נשווה את האירועים הללו לתאונות דרכים אז זה נדיר, אבל מעבר לכך זה לא נדיר", אומר עו"ד חרל"פ ומספר על הניסיון שצבר משרדו בתביעות מהסוג הזה. "אנחנו מחזיקים בכמה מקרים כאלה. אחד קרה לפני כשנה וחצי כשהולכת רגל הלכה בפארק הירקון וקרס עליה ענף אקליפטוס והיא נותרה משותקת. למזלה עגלת התינוק שהייתה לפניה התקדמה קדימה ולא קרה כלום לתינוק, אבל זו נחמא פורתא לנוכח הנזקים. היא תישאר משותקת ללא פתרון".

"בתיק אחר נערה צעירה עמדה ליד עץ שם חיכתה להסעה לבית הספר וענף של עץ דקל פגע בה פגיעה לא נעימה גם אם לא ברמה של הפגיעה הקודמת", מוסיף חרל"פ ואומר: "לעצים יש אופי. חקרנו את הנושא בעקבות מקרה האקליפטוס. אקליפטוסים ידועים כעצים שמשאירים ענפים. כלומר, אם לא גוזמים אותם כל הזמן, התוצאה תהיה קריסת ענפים. פרסמנו וקיבלנו שיתוף פעולה ענק של ציבור ענק שסיפר על מקרים שקרו ללא תוצאות הרסניות כמו במקרים הללו וכמו שקרה במקרה האחרון".

באשר למקרה האחרון של הצעירה מבני ברק מציין חרל"פ שלא מדובר בתיק שה וא עצמו מטפל בו ולכן אינו מכיר את מכלול הפרטים, אך "אני כן יודע שמדובר בעץ שקרס אבל אני לא יודע איזה עץ. עץ לא אמור לקרוס. עצים מועדים לפורענות אסור שישארו שם, כמו במקרה הדקל שהיה אכול על ידי חרק".

"במקרה האחרון לא ידוע מה הסיבה לקריסה, אבל ברור שעצים לא אמורים לקרוס ושמותר היה לה לשבת שם. היא לא אמורה הייתה לחשוש מקריסה כשהיא יושבת מתחת לעץ", אומר חרל"פ. "מי שמטפל בתיק חייב לבדוק איזה סוג של עץ, מה הסיבה, איזו תחזוקה הייתה ומתי הייתה התחזוקה האחרונה, ואם אפשר, אז לעלות על הגזע כדי ולנסות לראות מה הייתה הסיבה לקריסה. זה לא היה ענף קטן. לא יכול להיות שדבר כזה קרה באופן פתאומי במזג אוויר שקט. הייתה לזה סיבה של ממש שאיני עדיין לא יודע אותה. זה אות אזהרה למקרים אחרים שיכולים להיות".

"בסיפור האקליפטוס ראינו אנשים שצילמו ותיעדו קריסות של ענפים שמהם הם ניצלו. היה זוג שעמד להתחתן וצילמו אותו ומאחוריהם נפל ענף... המקרה האחרון מאוד ברור והסיבות חשובות אבל משניות. מישהו צריך להיות אחראי לזה והוא בוודאי לא מי שנפגע".

באשר לגורם האחראי אומר חרל"פ כי לא ניתן לקבוע באשר למקרה האחרון שכן פרטיו אינם ידועים, אבל "אם זה אזור ציבורי, ברור שאותה עירייה ששולטת על המקום היא זו שצריך לשקול תביעה נגדה כמי שאחראית לתחזוק".

עוד הוא מוסיף כי "לפעמים בזמן תחזוקה לא הקפידו שאנשים לא יעברו למטה ובזמן שמנסרים למעלה הענף נופל על הולך רגל. לפני שנתיים היה לנו מקרה כזה ואישה שותקה ומאוחר יותר גם נפטרה בעקבות האירוע".

חרל"פ מספר כי בתביעות פיצויים שהוגשו התוצאות היו תמיד מניחות את הדעת בהיבט הפיצוי גם אם לא נפתרה על ידי כך הבעיה הרפואית.