אקדמיה גרסת הקורונה: הכירו את מדעי הפודקאסט

באוניברסיטת בן-גוריון התאימו את שיטת הלימוד למתכונת קורונה: סטודנטים יידרשו להפיק פודקאסט במקום להציג פרזנטציות או לבצע מבחן.

ערוץ 7 , י"ח בתשרי תשפ"א

''חוויה מדהימה''
''חוויה מדהימה''
צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

משבר הקורונה הביא עמו שינויים רבים במערכת החינוך בישראל, חלקם שינויים מרעננים בנוף האקדמי.

באוניברסיטת בן-גוריון בנגב הומרו השנה מבחנים רבים לעבודות אקדמיות המלוות בדרך כלל בפרזנטציה בפני חברי הכיתה. בנוסף, החל השנה ניסיון חדשני במספר קורסים ובמקום להכין פרזנטציה נדרשו הסטודנטים להפיק פודקאסט.

פודקאסט הוא מעין תוכנית רדיו המופצת באינטרנט וניתן להאזין לה בכל זמן ובכל מקום. על מנת להפיק פודקאסט העוסק בנושאי הקורס, נדרשו הסטודנטים לבצע עבודת תחקיר מעמיקה הכוללת איסוף מידע, כתיבת תוכן ושאלות, ראיון אנשים רלוונטיים ורקימת התוכן סביב סיפור בעל ערך מוסף.

בנוסף למרצה הקורס שליווה את הסטודנטים לאורך כל התהליך, חברו הסטודנטים למקים ומנהל רדיו BGU, ד"ר בוזי רביב, ומנהלת האולפן אופיר לוגסי, שסייעו לסטודנטים בליטוש התסריט, כתיבת השאלות, עריכת התוכנית ועוד.

לדברי ד"ר רביב: "תהליך הפקת הפודקאסט הוא מהפכה בעולם החינוך האקדמי. הדרך שבה סטודנט לומד את החומר, מעבד אותו, מלטש אותו ומספר אותו בצורה עניינית לצד פן רגשי הוא תהליך עמוק של הפנמת החומר. הסטודנט עומל במרץ עד להפקת התוצר הסופי ורוכש מיומנויות למידה חדשות בדרך. התהליך גםיוצר דיאלוג מיוחד וביקורתי בין המרצה לסטודנט שעובדים במשותף לאורך התהליך".

בתחילת הדרך התנגדו סטודנטים רבים לרעיון וטענו כי מדובר במטלה מורכבת מידי לקורס אקדמי. עם זאת, לקראת אמצע התהליך הבינו הסטודנטים כי מדובר במטלה מטלה מעניינת ורלוונטית לעולם החדש של התעסוקה, הדורש ניסיון במגוון רחב של מיומנויות. עם הצגת התוצרים בסיום הקורסים הסטודנטים זכו לתשואות רבות ואף הודו למרצים ולרדיו BGU על ההזדמנות להפיק פודקאסט לראשונה בחייהם במסגרת אקדמית.

מתי זמיר, סטודנט להנדסת מכונות שנה א', מספר: "אני מאוד אוהב לשמוע פודקאסטים אבל מעולם לא התנסיתי בהפקת אחד בעצמי. זו הייתה חוויה מדהימה, למדתי כמה קל ונגיש זה להפיק תוכנית ולהעביר מסר ודעה לאנשים מכל העולם".

לקראת שנת הלימודים האקדמית הקרובה, מתכנן ד"ר רביב עוד תוכניות רבות באוניברסיטה: שילוב הפקת פודקאסטים ככלי להערכה אלטרנטיבית גם בקורסי המדעים המדויקים, העברת הרצאות אורח בנושא עולם הפודקאסטים ומיומנויות תקשורת המדעים, יצירת פודקאסטים על ידי מרצים כחומרי עזר לקורסים ועוד.