פרקינסון
פרקינסוןצילום: ISTOCK

מחקר חדש עשוי להוביל לפריצת דרך במאבק נגד מחלות האלצהיימר והפרקינסון. צוות חוקרים מצא כי חלקיקי זיהום אוויר זעירים שהתגלו בגזעי המוח של צעירים ברחבי העולם, קשורים קשר הדוק לנזק מולקולרי שמוביל לאלצהיימר ומחלת הפרקינסון.

אם התגלית אכן תאושר על ידי מחקרים עתידיים, עשויה להיות לה השלכה עולמית מכיוון ש-90 אחוזים מאוכלוסיית העולם חיה בזיהום אוויר.

לאורך השנים כבר נחשפו עדויות סטטיסטיות לכך שחשיפה גבוהה לזיהום אוויר מובילה למחלות ניווניות, אך חשיבות המחקר החדש היא בכך שהיא חושפת את המנגנון הפיזי שגורם לאורך השנים לנזק הגופני.

החוקרים מצאו כמות גבוהה של חלקיקי זיהום אוויר זעירים בגזעי המוח של 186 צעירים ממקסיקו סיטי שמתו בפתאומיות בין הגילאים 11 חודשים ל-27 שנים. לדברי החוקרים, סביר להניח שחלקיקי האוויר המזוהמים הגיעו למוח לאחר שנשאפו לזרם הדם דרך האף או המעיים.

החלקיקים היו קשורים קשר הדוק עם חלבונים חריגים המהווים סימני היכר למחלת האלצהיימר, פרקינסון ומחלות נוירונים מוטוריות. החוקרים הוסיפו כי החלבונים החריגים לא נראו במוחם של אנשים תואמי גיל מאזורים פחות מזוהמים.

"זה מפחיד, כי אפילו בתינוקות יש נוירופתולוגיה בגזע המוח", אמרה פרופסור ברברה מאהר מאוניברסיטת לנקסטר בבריטניה, שהיתה חלק מצוות המחקר. "איננו יכולים להוכיח סיבתיות מוחלטת עד עתה, אך כיצד ניתן היה לצפות שהננו-חלקיקים האלו המכילים כל מיני מתכות ישבו באופן לא מזיק בתוך תאים קריטיים של המוח? זהו האקדח המעשן. נראה כי החלקיקים האלו יורים את הכדורים שגורמים לנזק הניווני".

מאהר הוסיפה כי המחקר מספק השערות שניתן כעת לבדוק. לדוגמא, כיצד נזק לגזע המוח ישפיע על בקרת התנועה והליכתם של צעירים, והאם חשיפתם לזיהום וננו-החלקיקים שחדרו לגופם הם הגורם לכך.