'הקבלת פני רבו': הרב זלמן מלמדסטודיו סולם יעקב

ראש הישיבה הגבוהה בבית אל, הרב זלמן מלמד, דיבר אמש (שלישי) במעמד "הקבלת פני רבו" של הציונות הדתית על אתגרי הדור.

"אנחנו עומדים ליד שריד בית מקדשנו הכותל המערבי", אמר הרב מלמד. "הכותל המערבי זכה לראות את הכיסופים הרבים של עם ישראל לאורך כל הדורות, המתפלל ומבקש שנחזור לבית המקדש, שנחזור לגאולה השלימה".

"שנים על גבי שנים התפללנו מכל המקומות בעולם שתהיה הגאולה ושנחזור לארץ ישראל", הוסיף. "ברוך ה' קמה מדינת ישראל. הייתה חומה מקודם מפרידה בין ישראל לבין ארץ ישראל, חומה שלא נתנה ואפשרה, רוחנית ומעשית, שלא נתנה לעם ישראל לחזור לארץ ישראל".

לדבריו, "בתקומת מדינת ישראל נפלה החומה ועם ישראל התחבר לארץ ישראל, אבל נשארה החומה בין עם ישראל לירושלים. במלחמת ששת הימים זכינו שגם החומה הזאת נפלה".

"נשארה החומה האחרונה, החומה המפרידה ביננו לבין הר הבית, לבין בניין בית המקדש", ציין. "החומות האלה שהיו, הן חומות שאנחנו בעצמנו בנינו אותן. כמו שאומרים חז"ל, שחורבן בית המקדש היה מפני שנאת חינם ובניין בית המקדש צריך להיות על ידי אהבת חינם. אם החומות נפלו, כנראה שתוקנו חלק מהסיבות האלה שהביאו לחורבן, אבל נשארה עדיין חומה אחת".

"אנחנו נמצאים היום בליל אושפיזין של אהרון", אמר. "הווי מתלמידיו של אהרון, אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה. זה היה עניינו של בית המקדש, הוא איחד את כל עם ישראל להיות עם אחד. ואהרון הוא גם כן מסמל את האיחוד הזה. כהן גדול אחד שמחבר את כל עם ישראל בינם לבין עצמם ומחבר את עם ישראל לאביהם שבשמיים".

"אנחנו מתפללים בע"ה", אמר. "שגם החומה האחרונה תיפול ועל ידי אהבת ישראל שתרבה בעם ישראל, שאנחנו כל כך זקוקים בימים האלה לאהבת ישראל, לחיבור בין כל חלקי האומה, בין כל חלקי תלמידי החכמים ובאהבה נשוב לגאולה שלימה ויבנה בית המקדש במהרה בימינו".

לסיכום אמר הרב מלמד, "בימים האלה, אילו זכינו שהיה בית המקדש קיים, היתה לנו שמחת בית השואבה. ומי שלא ראה שמחת בית השואבה לא ראה שמחה מימיו. בימים האלה, ימי חג הסוכות, אלה ימי שמחה, והשמחה העיקרית שלפי כל הדעות אנחנו מצווים בה, זאת שמחה לפני ה'. שמחה באכילת הקרבן, שמחה באכילת בשר הקרבנות, שמחה עם הלולבים. 'ושמחתם לפני ה' אלקיכם שבעת ימים'. שנזכה בע"ה במהרה בימנו לבניין המקדש, לקיבוץ הגלויות ולעלייה לרגל ולגאולה שלימה".