ד"ר משה קנטור
ד"ר משה קנטורצילום: יד ושם

ד"ר משה קנטור נבחר היום (שלישי) לנשיא הקונגרס היהודי האירופי, במסגרת האספה הכללית של הארגון, שהתקיימה ''אונליין'' בהשתתפות עשרות נציגי הקהילות היהודיות באירופה.

לא היו מתמודדים אחרים לצד ד"ר קנטור, במה שנראה כהצבעת אמון מהדהדת בהנהגתו על ידי נציגי הקהילות היהודיות באירופה.

מארי ואן דר זיל, נשיאת ועד שליחי הקהילות היהודיות בבריטניה, נבחרה לתפקיד יו"ר המועצה.

"אני חש כבוד רב וענווה לנוכח התמיכה בהנהגתי מידי מנהיגים וקהילות יהודיות ברחבי היבשת", אמר ד"ר קנטור. "יהדות אירופה היא כוח משגשג בעולם היהודי העולמי, ואנחנו נמצאים בחזית המאבק באנטישמיות, הגנה על המסורת היהודית וההתחדשות של קהילות ומוסדות יהודיים".

בחודשים האחרונים, ובהתמודדות מול אתגרי מגפת הקורונה, פעל הקונגרס היהודי האירופי, בהנהגתו של קנטור, להענקת תמיכה בקהילות ובמוסדות יהודיים, כולל בתי ספר, גני ילדים, מרכזי תרבות ומוסדות אחרים החיוניים ליהדות אירופה.

"אלה הן תקופות מאתגרות מאוד עבור יהודי אירופה", המשיך ד"ר קנטור. "אני למד משיחותי עם מנהיגים יהודים, ראשי מדינות ומקבלי החלטות ברחבי היבשת כי למרות האתגרים של מגפת הקורונה והאנטישמיות הגואה, יהודי אירופה נחושים והחלטיים בדעתם להמשיך ולעבוד יחד כדי להתגבר על אתגרים אלה ולחזק את החיים היהודים באירופה".

במהלך האספה הכללית הווירטואלית, התחייבו מנהיגים מ -42 קהילות יהודי אירופה לפעול לקידום אימוצה ויישומה של הגדרת האנטישמיות של "הברית הבינלאומית לזיכרון השואה" בכל רחבי היבשת.

בנוסף, קיבלו מנהיגי יהדות אירופה עדכון מעמנואל נחשון, שגריר ישראל בבלגיה ולוקסמבורג וננסי כדורי, חברה בכירה באספה הלאומית של בחריין, על הסכמי אברהם ההיסטוריים שנחתמו לאחרונה בין ישראל, איחוד האמירויות, בחריין וארצות הברית.

ננסי כדורי דיברה על אימוצה ההיסטורי של בחריין את הגדרת האנטישמיות של "הברית הבינלאומית לזיכרון השואה". "זו החלטה חשובה שעל כולם לקדם בברכה. בחריין מחויבת להילחם בכל סוגי השנאה. אני מברכת את הנהגתו של ד"ר קנטור בנושאים אלו ואחרים ומאחלת לו עוד שנים רבות של פעילות והצלחה מרוכזים למען העם היהודי".

נציבת האיחוד האירופי למאבק באנטישמיות קתרינה פון שנורביין, בירכה את קנטור על בחירתו מחדש ואמרה כי "הצבעת האמון של הקהילה היהודית בך שוב היא עדות למנהיגות החזקה שלך ולמחויבותך, שהם כל כך נחוצים בתקופות מאתגרות אלה. אני מברכת על מסירותך למען השגשוג וההגנה על הקהילה היהודית באירופה על ידי פעילות ללא פשרות במאבק באנטישמיות, ובשימור זיכרון השואה, מטרה שאימצת והפכת למחויבות מאז עיסוקך הראשון בפעילות ציבורית"

מנהיגים בריטים בכירים בירכו גם הם את ד"ר קנטור על בחירתו מחדש ושיבחו את פועלו ארוך השנים למען יהדות אירופה.

"שמחתי לשמוע כי ד"ר משה קנטור נבחר מחדש לתפקיד נשיא הקונגרס היהודי האירופי. זו מחווה ראויה לקנטור על העבודה הנפלאה שעשה", אמר הלורד מייקל לוי. "'קנטור הציג חזון, יצירתיות ומנהיגות אמיתית בשנים האחרונות. הוא התמודד עם כל משבר בצורה מחושבת ומכובדת עבור כל קבילה החברה בקונגרס היהודי האירופי".

"משה קנטור הוא איש של מעשים לא רק מילים", אמר לורד ג'ון מאן, יועץ עצמאי לממשלת בריטניה בנושא אנטישמיות. "מנהיגותו דחפה את הקונגרס היהודי האירופי לבמה העולמית והוא ימשיך להוות גורם חיוני במאבק במכת האנטישמיות הגוברת בשנים הבאות".

"ברכות למשה קנטור על בחירתו הראויה," אמר לורד אריק פיקלס, השליח המיוחד של ראש ממשלת בריטניה לנושאי פוסט-שואה "האופן בו אירגן את פורום השואה העולמי בתחילת השנה בירושלים היה מכובד, מרגש ויעיל בשימור זיכרון יום השנה ה -75 לשחרור מחנות המוות. קנטור ידוע ומוערך ברחבי העולם על פועלו ארוך השנים בנושא".

ד"ר משה קנטור, 67, נבחר לראשונה לנשיא הקונגרס היהודי האירופי בשנת 2007. הוא נותר בחזית הנושאים המרכזיים הנוגעים ליהודים ביבשת אירופה. הוא גם נשיא הפורום הבינלאומי למניעת אסון גרעיני בלוקסמבורג ומייסד ונשיא המועצה האירופית לסובלנות ופיוס, המורכבת מראשי מדינות אירופה לשעבר, חתני פרס נובל לשלום ואנשים בעלי שם עולמי בזכות הישגיהם בקידום סובלנות.

בתפקידו כמנהיג באחת התקופות הסוערות בהיסטוריה היהודית המודרנית, הוא פעל לשמירת חיי היהודים בתפוצות, להגן על יהדות אירופה ולחיזוק מעמדה במפה היהודית העולמית.

קנטור אחראי למה שנחשב לאירוע הדיפלומטי הגדול ביותר בתולדות מדינת ישראל, פורום השואה העולמי החמישי, שהתקיים בינואר ביד ושם בירושלים. באירוע, שנערך על רקע האנטישמיות הגואה בעולם ולציון 75 שנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ, השתתפו כ -50 ראשי מדינות ומנהיגים מרחבי העולם, בהם נשיא צרפת עמנואל מקרון, נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר, סגן נשיא ארה"ב מייק פנס, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונסיך צ'רלס מבריטניה.

לקנטור הוענקו אותות לאומיים רבים כהוקרה על פועלו, כולל אות המסדר הלאומי של לגיון הכבוד הצרפתי (2015), אביר הצלב הגדול של מסדר הכבוד, איטליה (2013) ומסדר ליאופולד, בלגיה (2008).