אחינעם סויסה
אחינעם סויסהצילום: באדיבות המצולמת

גם מי שלא פתח מהדורת חדשות השבוע או לא נכנס רגע לאתר חדשות יכול היה לנחש באופן די וודאי שהנושא המרכזי שהעסיק את המנהיגות במדינת ישראל והציבור הישראלי כולו הוא ההפגנות.

כמה שזה הזוי: ההפגנות שאמורות היו למחות על הבעיות במדינת ישראל הפכו לבעיה המרכזית ביותר. לאו דווקא ההפגנות עצמן אלא השיח הציבורי והממשלתי שהן מייצרות סביבן.

ההפגנות יצרו שיח אלים ופוגעני שמלווה לא אחת בקללות ובהשוואות של אלו מהצדדים לחזירים, נאצים וכו'.

השיח הלז הפך במהרה לאחד הגורמים לזלזול הציבור בהנחיות. מיליוני פוסטים שהופצו ברשתות החברתיות ושלל התבטאויות של נבחרי הציבור ואנשים תקשורת הציגו את המפגינים ש"מפיצי מחלות" ש"מצפצים על ההנחיות" וכגורמים העיקריים לעליית התחלואה במדינת ישראל, מה שאולי נכון בחלקו אבל שגוי בהכללתו.

והציבור, הוא הושפע ובצדק מהקמפיין המטורף שהתנהל כנגד ההפגנות. וכאן נכנס למשוואה מודל "הישראלי הקלאסי" הקובע שאין דבר שהישראלי המצוי שונא יותר מאשר "לצאת פראייר". ואם מישהו אחד לא מקפיד ולא שומר, למה שהוא כן יעשה?

מה עוד יצא מהקמפיין המטורף הזה? בדיוק ההפך ממה שמנהלי הקמפיין הלז תכננו, לפחות למראית העין. הקמפיין המטורף שהתנהל כנגד ההפגנות ממש אבל ממש לא גרם להן להיפסק. להפך. הן רק גורמות להן לתפוס עוד ועוד תאוצה.

כל פוסט שהציג את המפגינים כאנרכיסטים ועלה ברשתות, כל התבטאות של שר או ח"כ בכל תקשורת כזה או אחר ובה נאמר שההפגנות הן מוקד הידבקות, כל ציוץ של ראש הממשלה בנושא, כל אלו, גם אם היו נכונים לחלוטין, רק חיזקו את טענות המפגינים. הם הרי סברו שבנימין נתניהו רוצה לחסל את הדמוקרטיה, נכון? ולכן הוא עושה הכל כדי לעצור את ההפגנות. הם גם בטוחים שהוא מנהלת את המלחמה בקורונה אך ורק מתוך אינטרסים אישיים, והמקרה הלז רק חיזק את הטענה הזו.

אבל עם כל הכבוד למפגינים, אם יש משהו שאי אפשר להגיד על נתניהו זה שאין לו הבנה פוליטית. אם כך מדוע הוא ממשיך להאיץ בקמפיין כנגד ההפגנות ואף משתתף בו בעצמו? האם הוא באמת מעוניין בהפסקתם? ממש לא. הנזק הפוליטי שההפגנות מסבות לנתניהו הוא זעיר לעומת התועלת העצומה שהן מספקות לו.

איך בדיוק הפגנות שמביעות סלידה והתנגדות לאדם מסויים מועילות לו פוליטית? תתפלאו, אבל עם כמה שהתנגדות של נתניהו מוכיחה את טענת המפגינים- ההפגנות מחזקות את טענת נתניהו בהרבה יותר. כבר כמה שנים שנתניהו עושה הכל כדי להציג את תיקיו המשפטיים ואת הנטייה התקשורתית לצאת נגדו כרדיפה של השמאל כלפי הימין. ומה יותר טוב בשביל התדמית הזו מאשר הפגנות פרועות יחסית עם אהדה תקשורתית גלויה? ועוד בזמן מגיפה?

וזה לא הכל, ההפגנות מסייעות לנתניהו להסיט את הפוקוס מהכישלון בטיפול בקורונה. האמת, לא רק לנתניהו זה עוזר אלה גם לכל שאר חברי הממשלה. כן, גם לחברי כחול לבן שנלחמים בצורה גלויה כדאי שההפגנות ימשכו.

המשך ההפגנות מהווה יתרון נוסף לכחול לבן, גם אל מול הרוב של המצביעים שנטשו אותם מיד עם כניסתם לממשלת האחדות. המלחמה של כחול לבן למען ההפגנות היא בעצם המלחמה על זכות הקיום הפוליטית שלהם. בלי המלחמה של כחול לבן למען ההפגנות, אין להם באמת שום תועלת לאג'נדה הפוליטית של המצביעים שלהם.

האמת, כל המפלגות שנמצאות על המפה הפוליטית מוצאות בהפגנות יתרון עבורן, בין אם הן בקואליציה ובן אם הן באופוזיציה. כולן חוץ ממפלגה אחת, ימינה. ההפגנות היא המכשול הראשון של ימינה, אבל בהחלט לא האחרון. הרי ימינה נמצאת במצב הפוליטי הכי רגיש שלה אי פעם. היא מהלכת על החוט הדק שבין התמיכה בנתניהו לבין השתייכות לגוש השמאל ומנסה לפלס דרכה בין המכשולים שניצבים בדרכה ומחייבים אותה לתפוס צד. בינתיים נראה שהיא צולחת את המכשול הנוכחי בצורה טובה יחסית אבל מה היה בעתיד, אין לדעת.

תראו, בפוליטיקה אף אחד לא פראייר. כולם מחשבים ללא הפסקה סיכויים פוליטיים ופועלים לפיהם. אבל אנחנו, הציבור הישראלי, בואו פעם אחת, פעם אחת נהיה פראיירים. פעם אחת לא נחשב מה הוא עשה ומה אני עשיתי. פעם אחת נהיה אזרחים טובים ואחראים, בלי חשבונות.

נכון, אין דבר שאנחנו יותר שונאים מאשר "לצאת פראיירים". אבל אנחנו נצא פראיירים עוד יותר גדולים אם נפספס את ההזדמנות לנצח את המשבר הזה.

אז פעם הבאה, תחשבו לפני הפוסט שאתם מעלים או המשפט שאתם אומרים. תחשבו אם זה מה שיעזור לנו כעם לנצח את המגיפה הזו. ושהישראלי "הפראייר" ינצח!

אחינעם סויסה היא תלמידת אולפנה בת 14 המתגוררת בשובה שבעוטף עזה.