הסגר, קרינת השמש וויטמין D

יו"ר הסתדרות הרוקחים: בסגר אנחנו לא חשופים לשמש, ויטמין D לא פועל לחיזוק המערכת החיסונית. בליעת הויטמין ו-20 דקות בשמש יעזרו.

שמעון כהן - ערוץ 7 , כ"ד בתשרי תשפ"א

להיזהר כן, אבל לא להימנע
להיזהר כן, אבל לא להימנע
צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

הוספת ויטמין D לגוף יכולה לסייע להתמודדות גם עם נגיף הקורונה. כך פורסם באחרונה. על השפעותיו של הויטמין ועל הדרך לצרוך אותו שוחחנו עם יו"ר הסתדרות הרוקחים, דוד פפו.

"כל הויטמינים הם חיוניים, וכל מחסור בויטמין כלשהו יכול לגרום לנזקים רבים", פותח פפו ומזכיר כי המילה ויטמין מורכבת מהמילה 'ויטה' שמשמעותה חיים. "לויטמין D יש יד ורגל בהתפתחות העצמות, במערכת העצבים וגם במערכת החיסון. עקב המודעות הגבוהה לאי חשיפה לשמש אנשים לא נחשפים, נזהרים, הולכים עם שרוולים ועם מסנני קרינה ובמחקר של משרד הבריאות הישראלי התברר שלאנשים חסר ויטמין D והתחילו לתת אותו כתוסף".

התפנית החלה בתקופת הסגר, כאשר הציבור אינו נחשף לשמש ונותר בבתים והחסר בויטמין גבר, "גם המעט שאנשים היו בחוץ נמנע מהם", אומר פפוט ומבהיר כי הוספת ויטמין D אינה תרופה לקורונה "אלא בסוג של ויטמין, אחד מיני רבים, שמחסור שלו גורם לכמה בעיות. לכן ההמלצה היא לקחת ויטמין D בתקופת הסגר".

פפו נותן גם טיפ קטן למי שלוקח את הויטמין על מנת להשלים את הפער שנוצר בתקופה זו של סגר: "את הויטמין ניתן לקחת או בכדורים או בטיפות. בכדורים זה בבליעה ואין בעיה. ובטיפות זה בשמן שיש לו בעיה להיספג בריריות של הפה ולכן ההמלצה שלי היא לקחת פיסת לחם קטנה, לטפטף עליה את הטיפות ולאכול אותה".

על הדגש שמושם כעת בויטמין D אומר פפו כי ויטמין זה כאשר הוא נלקח בצורתו הגולמית הוא עדיין לא בצורתו הפעילה וכדי להתחיל את "תהליך השפעול" שלו נדרשת חשיפה לקרינת השמש, מה שלא קיים בתקופת הסגר. המשמעות היא שגם אם לוקחים ויטמין D הוא לא משופעל לצורתו הפעילה, "לכן ההמלצה היא לצרוך את הויטמין D למי שנמצא בסגר ולהיחשף, אפילו בזרועות, לשמש דרך החלון או המרפסת. חשיפה ברמה כזו תהפוך את הויטמין לפעיל בגופנו.

"חשיפה של הזרועות לעשרים דקות בשמש בהחלט מספיקה", אומר פפו ומדגיש כחי לא מדובר בחשיפה של כל הגוף למספר שעות בשעות הבעייתיות אלא לחשיפה מוגבלת בשעות לא בעייתיות וכך הדבר נותן מענה.