מחסום משטרה
מחסום משטרהצילום: דוברות המשטרה

מפקד מחוז ש"י ניצב משה ברקת הורה לזמן לבירור את מפקד תחנת מודיעין עילית בעקבות ההקלטות שפורסמו בחדשות 12 והובאו במקור באתר חרדים10, בהן נשמע הקצין מאשר התקהלויות בעקיפין.

הקצין הציע לנציג ''הפלג הירושלמי'' שהמשטרה תתיר להתפלל בתוך בתי כנסת - בתנאי שכשניידת תגיע החסידים יתפזרו ויוכלו לחזור אחרי שהשוטרים יעזבו.

בהודעת המשטרה נכתב כי ''מדיניות הארגון אינה משתמעת לשתי פנים, על פיה הנחיות החירום תיאכפנה כלפי המפרים אותן וזאת ללא משוא פנים".

לדברי מפקד המחוז, ''דיאלוג מקדים נועד למקסם הישמעות להנחיות מחד ולמזער מקרי הפרה ועימות עם שוטרים, מאידך. דו שיח ודיאלוג אין פירושו הסכמות ובוודאי לא הסכמות החורגות מהמדיניות''.

כאמור, בחדשות 12 נחשפה הקלטה המוכיחה שהיתה הסכמה בין המשטרה לחלקים בציבור החרדי, על העלמת עין מהפרת ההנחיות.

הקלטת השיחה בין מפקד תחנת מודיעין עילית לבין איש הפלג הירושלמי חשפה את ההסכמה בין השניים על כך שבאזורים מסוימים המשטרה לא תאכוף את ההגבלות.

בלילה שבין שלישי לרביעי פרצו מהומות קשות בין אנשי הפלג הירושלמי החרדי במודיעין עילית לבין כוחות המשטרה. העימותים פרצו אחרי שביום ראשון הגיעה לשם המשטרה כדי לאכוף את הגבלות הקורונה - ולכאורה לפזר בית כנסת שהיה פתוח, בעקבות תלונה שהתקבלה.

הקלטה שהגיעה לידי החדשות 12 חושפת שיומיים לפני מהומות היה ניסיון של המשטרה להציע "דיל חשאי" לאנשי הפלג הירושלמי. בשיחה, שבה מודה הקצין כי לא הייתה אכיפה ביום הכיפורים, הוא מגיש הצעה פשוטה לאנשי הפלג: אם נידרש להגיע אתם תצאו מבית הכנסת, תתפזרו, אנחנו נלך מהמקום ואתם תחזרו ותעשו כרצונכם.

מפקד התחנה: "אין לי שום דבר נגד אף אחד, זה לא מעניין אותי, אתם חייבים להבין את זה. אני, אין לי רשימה לא של בתי כנסת של 'הפלג', לא של חסידות כזאת או אחרת, לא של אף אחד. יותר מזה, אתה יודע מה? בוא, בינינו, אנחנו מדברים ישר?"
איש הפלג: כן.
מפקד התחנה: "אתם יודעים שאני לא נכנס לחפש כאן אף בית כנסת. אתם יודעים שלא נכנסתי עם ניידות ביום כיפור... אתם יודעין שאתמול לא נכנסתי לכאן.."
איש הפלג: כן היו פה ניידות ביום כיפור.
מפקד התחנה: "רגע, אתה יודע מתי היה כאן? כשהתקשרו אלינו. אתמול ב-3 מישהו התקשר"
איש הפלג: בשבת מישהו התקשר?
מפקד התחנה: אתמול, בשבת, אנשים התקשרו...
איש הפלג: השם ישמור ויציל
מפקד התחנה: "תקשיב, אני ממש לא מחפש אתכם, זה לא מעניין אותי. אבל אני חייב להסביר לך. ברגע שנפתח אצלי אירוע כשאזרח התקשר, אני חייב לשלוח ניידת. עכשיו, מה אני בא להגיד לך? הגיעה ניידת? בוא, אין בעיה, אתם לא רוצים להקשיב לשוטר? לא רוצים לשתף פעולה? זה בסדר, אני לא ביקשתי את זה. אני רק מבקש - שכשמגיע שוטר תצאו החוצה,"
איש הפלג: זה לא יקרה
מפקד התחנה: תקשיב רגע...
איש הפלג: הציבור לא ייתן את זה
מפקד התחנה: "תקשיב, כאן זה כבר קרה!"
איש הפלג: לא, זה לא קרה...
מפקד התחנה: "הרוב יצאו, נשארו שם שני אנשים"
איש הפלג: כמה ילדים היו פה..
מפקד התחנה: "עכשיו, מה קורה במקרה כזה? תראה כמה אנשים באו, כמה אנשים מסכנים את עצמם, זה לא יילך. אני מבטיח לך, מה? באמת, יש לך מילה שם? יש לך מילה בפלג?
איש הפלג: יש לי השפעה.
מפקד התחנה: "אני אומר לך..."
איש הפלג: אבל לרבנים גם יש מילה, והרבנים אמרו למסור נפש ולא לצאת מבית הכנסת.
מפקד התחנה: "איפה? איפה זה כתוב? כל הרבנים, אפילו הרב... תקשיב, אתם לא מקשיבים לרב קניבסקי, יש לכם את הרבנים שלכם".
איש הפלג: נכון! אתה רואה, הוא נדבק, הוא חולה...
מפקד התחנה: "יש לכם את הרבנים שלכם. אבל גם כאן, אי אפשר לעשות כל הזמן מה שאתם רוצים. בואו, תקשיבו, בכוח זה לא יילך, הרי מה יקרה? אנחנו נבוא, לא יקשיבו לשוטר.. אגב, זה היה נגמר בשנייה בלי דוחות ובלי שום דבר. עוד דקה השוטר היה הולך. ברגע שהקשיבו לשוטר, ברגע, בשנייה שהקשיבו לשוטר, ההנחיה.. ברגע שהתפזרו, אנחנו לא מתעסקים עם הבית כנסת. תעשה אחרי זה.. תבין בין המילים מה אני אומר לך..."
איש הפלג: אני מבין טוב מאוד מה אתה אומר לי.
מפקד התחנה: "יופי!"
איש הפלג: אני מסביר לך שהרבנים שלנו אמרו בצורה מפורשת...

תגובת משטרת ישראל: "מדובר בחלק משיחת מניעה והסברה במהלכה נאמר במפורש ע"י השוטר כי קיים איסור להתפלל בתוך בית הכנסת, זאת לאחר שכוחות המשטרה הוזעקו למקום לפיזור מתפללים. מדי יום מבצעת המשטרה אכיפה בבתי תפילה בכל ארץ, ניתנים דו"חות ואף נסגרים מקומות שבהם יש הפרות בוטות וחוזרות. יודגש כי אין היתר לאף אדם או קהילה לעבור על החוק והמשטרה פועלת ותמשיך לפעול כנגד הפרות של תקנות הקורונה בכל ישוב ובכל מקום שיידרש".