יכול רק להועיל
יכול רק להועילצילום: ISTOCK

מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה שהוקם על ידי אגף המודיעין בצה"ל, פרסם דו"ח ממנו עולה שתוסף ויטמין D עשוי לשמש ככלי נוסף בהתמודדות עם מגיפת הקורונה.

ויטמין D משפיע על מערכות רבות בגוף, ונדרש בין היתר לתפקוד תקין של מערכת החיסון - הגנה של הגוף מפני מחוללי מחלה שונים ובהפעלה מבוקרת של מערכת החיסון.

חוסר ברמות ויטמין D בדם שכיח מאוד בכלל המגזרים באוכלוסייה בארץ, ונקשר למחלות לב, סוכרת מסוג 2 ,יתר לחץ דם והשמנה, פגיעה במשק הסידן ובבריאות העצם, וכן רגישות לזיהומים בדרכי הנשימה.

כיום מוכרות מחלות רקע שונות כמעלות את הסיכון לחלות במחלת הקורונה, כאשר רוב הסובלים ממחלות אלו מאופיינים גם בחוסר בויטמין D.

בנוסף, מחלת הקורונה מתאפיינת אצל חלק מן המטופלים בהפעלה לא מבוקרת של מערכת החיסון ויצירת "סערת ציטוקינים" המובילה לפגיעה קשה באיברים שונים בגוף.

מומחי אמ''ן מספרים כי מספר רב של מחקרים אשר פורסמו לאחרונה, קושר בין חסר בויטמין D לעלייה בסיכון ללקות במחלת הקורונה, לסיכון להצגת תסמינים חמורים יותר , ואף לתמותה מוגברת מן המחלה.

''עם זאת, לפי שעה רובם המוחלט של המחקרים הינו תצפיתי, ואלו מתארים קשר נסיבתי ולא סיבתי בין הדברים'', הסבירו המומחים.

בימים אלו מתנהלים מחקרים מבוקרים רבים במטרה לבחון את הטיפול באמצעות ויטמין D ,הן למניעה והן לטיפול במחלת הקורונה. עם זאת, עד כה לא פורסמו תוצאות נוספות בנושא, למעט מחקר בודד אשר הראה תוצאות חיוביות לטיפול באמצעות הויטמין.

''אנו רואים לנכון להביא כלשונה את המלצת משרד הבריאות לציבור הרחב בנושא, שפורסמה סביב פרוץ מגפת הקורונה, לפיה יש לשמור על סטטוס ויטמין D תקין באמצעות יציאה לשמש בזרועות חשופות למשך 20 דקות מצטברות ליום, בשעות השמש (בין השעות 16-11) או לקחת תוסף של 1000-800 יחידות ויטמין D ליום בעיקר לקשישים ולמי שאינו חשוף לשמש.

המלצה זו מתחדדת גם על רקע צמצום החשיפה לשמש בקרב מרבית האוכלוסייה, כפועל יוצא של אמצעי המניעה כנגד הקורונה (סגר, מיעוט יציאות מהבית, בידוד עצמי), ובפרט על רקע החורף המתקרב.

''ברקע לכך, שורת איגודי בריאות וגופי מחקר בעולם המליצו לאחרונה על תיסוף ויטמין D לכלל האוכלוסייה, בעת מגיפת הקורונה. זאת, תוך הדגשת הסיכון הכרוך בטיפול לא מבוקר בויטמין, והצורך במחקרים פרוספקטיביים לטיוב ההמלצות באופן ספציפי עבור מגיפת הקורונה''.

לפי דו''ח מרכז הידע הלאומי, ''לאור החסר השכיח בויטמין באוכלוסייה בארץ, והיתרון האפשרי הטמון בתיקונו לצד הסיכון המועט בנטילתו, מומלץ לפעול לשמירת סטטוס ויטמין D תקין בקרב אוכלוסיית ישראל. זאת, באמצעות תיסוף הויטמין בהתאם להמלצות משרד הבריאות בנדון, וכן באמצעות הסברה".