הרב יוני לביא
הרב יוני לביאעצמי

ילדים יקרים שלי.

שמחת תורה תמיד היה החג שלכם. לא בגלל שקיות הממתקים. גם לא בגלל הקידוש המושקע עם שולחן החטיפים והעוגיות שהכנו עבורכם. בגלל התורה!

כי בניגוד לחג השבועות בו המבוגרים ערים כל הלילה ולומדים תורה ואתם ישנים עמוק במיטה - הפעם גם אתם שמחים עם התורה. 

בלי לדבר, רק לשיר. בלי להתפלסף, רק לרקוד. בלי להבין לעומק, רק להרגיש בנשמה.

אלא שהשנה הכול אחרת. הקורונה התפרצה לחיינו ונדמה שהחצופה הזו פשוט גנבה לכם את החג. מכל הריקודים והשירים, הדגלים וההפתעות, נותר רק זכר סמלי שספק אם תצליחו להשתלב בתוכו. ובכל זאת, מתוקים שלי, גם השנה אנחנו לא מוותרים על שמחת תורה! הוא יהיה שונה מהרגיל אבל לא בהכרח פחות טוב ושמח. לפני הכול אנחנו נשמור על הכללים. 

כי דווקא בגלל שאנחנו כל-כך אוהבים את התורה, אנחנו מקפידים על מה שכתוב בה: "ונשמרתם לנפשותיכם". חשוב לנו מאוד שאף אחד לא יידבק בגלל ריקודים צפופים או קידוש המוני.

שנית, את החג הזה לא נחגוג בבית הכנסת וגם בתפילות בחוץ נקצר, אבל אנחנו הולכים לחגוג אותו בבית ב-ג-ד-ו-ל. 

נזיז את הספות הצידה ונדחף את שולחן האוכל למרכז הסלון ועליו נסדר יפה את כל החומשים והתנ"כים שנמצא בבית. נערוך ביחד שבע הקפות משפחתיות עם שירה וריקודים סוערים שהקול שלהם יגיע עד מעבר לכביש. 

את ההקפה הראשונה נקדיש לכל חולי הקורונה בארץ ובעולם. 

את השניה לאלו שנמצאים בבידוד וסופרים את הימים עד שיוכלו להתאחד חזרה עם משפחתם.

את השלישית נייחד לאלו שגם מבלי להיכנס לבידוד הם בודדים: קשישים, רווקים, אלמנים/ות וכל מי שנותר לבד. נשלח להם מרחוק חיבוק אוהב ומחזק. 

את ההקפה הרביעית נייחד לצוותים הרפואיים ולעובדי המעבדות. נרקוד בכל הכוח למען האחיות והרופאים, שעובדים במסירות יומם ולילה כדי לטפל בחולים, ונשיר להצלחת המדענים והחוקרים שלא נחים לרגע בחיפוש אחר חיסון ותרופה למחלה. 

את החמישית נקדיש לממשלה ולכל הגורמים המקצועיים ונתפלל שה' ייתן להם את התבונה והאומץ לקבל את החלטות נכונות וטובות להצלחת המאבק.

את השישית נעניק לעם ישראל שאין כמוהו בעולם. אם הוא עבר בהצלחה את פרעה, את טיטוס ואת היטלר - הוא יביס גם את הנגיף הזה.

את ההקפה השביעית והאחרונה נקדיש למשפחה שלנו שזוכה בעת הזאת להמון זמן איכות ביחד. נתפלל שנהיה הורים טובים ואחים נהדרים זה לזה ונצא מהתקופה הזו מגובשים ואוהבים הרבה יותר. 

בסיום ההקפות נקרא ביחד מן החומש את הפסוקים האחרונים של התורה ונאמר מכל הלב "חזק וחזק ונתחזק". משם נמשיך מיד לפסוקים הראשונים של בראשית ונתחיל בשמחה את התורה מחדש.

נכבד את אבא להיות 'חתן תורה', את אמא 'כלת בראשית' ואת הילדים 'נסיכי כל הנערים'.

נקדיש זמן מיוחד בחג הזה ללימוד משפחתי בחברותות וכל אחד מהילדים יכין דבר תורה מושקע שיֵאמר על שולחן החג. נטעם ביחד את החוויה המרוממת של "מה אהבתי תורתך, כל היום היא שיחתי".

בעזרת ה' עוד נזכה לשנים רבות של הקפות וריקודים בבית הכנסת, אבל אנו מאמינים ששמחת תורה תשפ"א הולך להיות נהדר וילווה אותנו עוד הרבה זמן עם זיכרונות טובים ומתוקים.

בדיוק כמוכם, ילדים שלי.

חג שמח!