הפולנים מנסים לנקות את שמם. מחנה הריכוז מיידנק
הפולנים מנסים לנקות את שמם. מחנה הריכוז מיידנקצילום: יצחק הררי, פלאש 90

שר החינוך הפולני החדש התבטא בעבר כנגד הקמת אנדרטה לזכר יהודי פולין שנרצחו על ידי שכניהם הפולנים.

פשמיסלב צ'ארנק, שמונה בשבוע שעבר לתפקיד שר החינוך החדש בממשלת פולין, כיהן בעבר כמושל מחוז לובלין במזרח פולין שם ממוקם מחנה ההשמדה מיידנק שהקימו הגרמנים על אדמת פולין.

בתפקידו הקודם הוא הביע התנגדות עזה לאנדרטה שהוקמה על ידי אמנית פולניה בשם דורותה נייזנלסקה לזכרם של יהודי פולין שנרצחו על ידי שכניהם הפולנים. האנדרטה כללה ערימה של בולי עץ חרוכים מסודרים בצורת יתד בוער עם שלטים המציינים מקומות בהם פולנים רצחו יהודים במהלך השואה ולאחריה.

היסטוריון ואוצר האמנות הפולני תומאש קיטלינסקי הזמין את האנדרטה עבור פסטיבל "העיר הפתוחה" בלובלין. צ'ארנק, שכיהן אז כמושל לובלין, אמר בראיון לאתר האינטרנט Strajk.eu. כי "זו שערוריה אנטי-פולנית, כי אני לא יודע מהיכן הכסף ששולם על הקמת האנדרטה הזו. מדוע ראש העיר מאפשר לסוג כזה של השמצות ופעולות אנטי פולניות לקרות כאן בטירה המקומית, שם גיבורים פולנים מתו על עצמאותה של מולדתנו?".

האמנית שיצרה את האנדרטה, נייזלנסקה, אמרה כי "היא לא מופתעת מכך שפקיד ממשלתי קרא להסיר את עבודתה". בראיון לאתר Artnet אמרה נייזלנסקה כי "בפולין חל איסור רשמי על העברת ביקורת על הזיכרון ההיסטורי במשך תקופה ארוכה. במקרה הזה, כמובן, זו הייתה הכחשה של העובדה שהפולנים ביצעו פוגרומים בקהילה היהודית במהלך מלחמת העולם השנייה או אחריה".

ממשלת פולין העבירה כזכור את "החוק הפולני" האוסר על האשמת העם הפולני בביצוע פשעים כנגד יהודים בשואה, או שימוש בביטוי "מחנות השמדה פולניים", חוק שעורר סערה בישראל.