כך הפכה כפר קאסם מאדומה לירוקה

מנכ"ל העירייה מספר לערוץ 7 על השיטות שהופעלו במטרה לרסן את התחלואה המשמעותית ומסביר כי המפתח להכל הוא קשר אישי עם התושב.

ניצן קידר - ערוץ 7 , כ"ג בתשרי תשפ"א

ראשי פיקוד העורף בכפר קאסם
ראשי פיקוד העורף בכפר קאסם
צילום: דובר צה"ל

בכפר קאסם הצליחו בתהליך סדור במיוחד להוריד את אחוזי התחלואה באופן משמעותי ולהפוך מעיר אדומה לירוקה.

אייל קנץ, מנכ"ל עיריית כפר קאסם מספר לערוץ 7 על תחילת המאבק בנגיף. "בתחילת הגל השני היינו על הסקאלה ב'אדום בוהק'. הציון הזה לקח בחשבון 3 פרמטרים: מספר החולים לאלף נפש, שיעור המאומתים מסך הבדיקות וקצבי ההכפלה".

"בתחילת הגל השני הגענו ל-500 מאומתים בעיר של 25,000 בני אדם ומדובר בקרוב ל-200 מאומתים לכל 10,000 איש והציון שלנו היה בין הגבוהים (לרעה) בארץ".

קנץ הבין שדרוש שינוי מומנטום מהיר. "מהרגע שראש העיר הבין שצריך לעשות מעשה בצורה דרמטית ועקבית שיעור התחלואה ירד. כאשר החל הסגר ה'ציון' שלנו שוב עלה וניסינו להבין לעומק למה זה קורה וכשהבנו הוא ירד מאוד מהר. כל הזמן שאלנו את עצמנו מה אנחנו צריכים לעשות בעיר שלנו ומה נכון לעיר שלנו כדי להוריד את אחוז התחלואה. זו נשמעת שאלה מאוד סתמית, אבל צריך לדעת איך להגיע לתושבים, מה נוגע בהם ולמה הם קשובים".

לדבריו, "הבנו שאנחנו צריכים לשלוח כמה שיותר אנשים לבדיקות. ידענו להגיד שאצלנו הבעיה היא הקשבה נמוכה להוראה על כניסה לבידוד. משרד הבריאות לא מעביר לאף אחד את המידע אודות מי צריך להיות בבידוד. המידע מגיע רק לאדם ולא לרשות. כעירייה, שאמורה לעזור לתושבים שנזקקים לבידוד, אנחנו לא יודעים למי אנחנו צריכים לעזור. ההנחייה של ראש העיר היתה שרק מי שמאומת נכנס לבידוד. ואז עשינו קמפיין בכל הרמות שמטרתו היתה להניע אנשים ללכת ולהיבדק".

והקמפיין הוליד צעדים נוספים. "פיקוד העורף עזר לנו מאוד שפתח לנו כאן דרייב-אין לבדיקות ללא הפניות, עזר לנו גם המערך המאוד משומן העירוני להתקשר לכל המאומתים וידענו לבוא ולהגיד למשפחה ולחברים שיש לנו יסוד סביר להניח שהם היו בקרבה של חולה מאומת ואנחנו ממליצים להם ללכת לבדיקה וכדאי ללכת מחר בין השעה הזו לשעה הזו כי יש בדיקות ללא הפניות".

"ואז אכן, אחוזים גבוהים מאוד – קרוב לחמישים אחוזים מהתושבים – נבדקו. אבל לצד הבדיקות, חשוב להגיע לתושבים, לדבר איתם באופן אישי ולהבהיר שאנחנו כאן בשבילם. ברגע שיש את הקשר עם התושב ואמון איתו אפשר לתת לו תמריץ ולהצליח. אגב, בסדר, התמריץ לתושב יורד כי הוא יודע שכך או כך הוא נשאר בבית".

בנוסף לכך, היתה למידה מתמשכת. "היה כל הזמן תהליך של עיבוד נתונים ושאלה האם מה שעשינו לפני כמה ימים עבד, ואם לא מה היום צריך לעשות – האם צריך היום יותר טלפונים או יותר להעביר מסרים דרך התקשורת המקומית שהיא מאוד מאוד חזקה".