השר להשכלה גבוהה ומשאבי המים, זאב אלקין, שוחח הערב (שני) עם בן כספית ואריה אלדד והתייחס לפתיחת מושב החורף בכנסת, ותקף בחריפות את יו"ר כחול לבן, ושר הביטחון בני גנץ שנאם בכנסת כשקרא להעברה של התקציב ואיים בפירוק הממשלה.

ראש הממשלה החליפי התבטא היום בחריפות בנאומו כאשר הודיע באופן ברור שבמידה ולא יועבר תקציב לשנת 2021 ב-23 לדצמבר, הקואליציה לא תוכל להמשיך להתקיים. השר זאב אלקין לא התרגש מהדברים, וטען כי "זה בני גנץ קלאסי". לדבריו, "בגלל חוסר הניסיון שיש לו, אפילו שכח לבדוק עד כמה זה אפשרי. גם אם נתניהו יקרא לישראל כ"ץ ויגיד 'מרגע זה משרד האוצר לא עוסק בשום דבר גם לא בבעיות של קורונה אלא כל מאמציו אך ורק להעברה דחופה של תקציב 2021' לא ניתן לעשות את זה עפ"י חוק והלוז של העבודה בממשלה והכנסת לפני אמצע פברואר".

בני גנץ: קראו לנו בוגדים, לא נשתוק יותר. פרק ההבלגה תם ונשלם

על אף שניתן לטעון כי במצב חירום ניתן לזרז תהליכים, השר התעקש כי "אי אפשר לעשות את זה יותר מהר, בטח כשאנחנו מדברים באמצע אוקטובר עד ה-23 בדצמבר. לכן אחד מהשניים, או שגנץ לא בדק על מה הוא מדבר, מי שמדבר ככה או שלא מכיר ואני רוצה ללמד זכות על גנץ שהוא לא מכיר או שהוא מרים ספין שהוא יודע מראש שבלתי אפשרי. אופציה שלישית, שהחליט מראש ללכת לבחירות ולהתאבד בשידור חי וכל השאר לא משנה". לטעמו, "דווקא בגלל שאנחנו במלחמה צריך להיות רציניים ולא לזרוק ספינים באוויר, והאמירה על תקציב 2021 עד דצמבר הוא ספין".

השר אלקין הוסיף ואמר: "אם גנץ באמת התכוון שתקציב 2021 יעבור עד ה-23 בדצמבר, כול הסיפור של 11 מיליארד שקל היה מיותר לחלוטין, והיו צריכים להתחיל להכין את התקציב הזה ב-23 באוגוסט כשהתקבלה פשרת האוזר".

"כשהמצב קשה הציבור מאשים את הממשלה"

בהמשך, התייחס לאישור ההסכם עם האמירויות בממשלה, וניסה להשיב על השאלה – מדוע נאסר על ועדת החוץ והביטחון לדון בסעיפים החשאיים של ההסכם לפני אישורה של הכנסת? השר הסביר כי "הועדה רצתה להתנות את הדיון במליאה בכך שקודם יתקיים דיון בוועדה, ובמקרה הזה יריב צודק כי עפ"י התקנון אין שום הליך שמתנה או צריך לייצר סדר עדיפויות או לוחות זמנים שהדיון בוועדה צריך להיות לפני הדיון במליאה. הועדה יכולה לדון בכל נושא מדיני וביטחוני כולל בסוגיות הרגישות ביותר, תמיד עשתה את זה ואני בטוח שתמיד תעשה את זה, לא משנה מי מכהן כיו"ר הועדה".

הוא הוסיף ואמר כי יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת ח"כ צבי האוזר "לא יפספס את הדיון הרציני הזה. הוא בא בתפיסה שלמליאת הכנסת אסור לדון בזה לפני שמתקיים דיון בוועדה, אני חושב שצדק יו"ר הכנסת. אני לא מכיר הליך או תנאי בתקנון שמתנה אחד בשני, צריך להתנהל במקביל. במידה והוועדה רצתה לדון בהסכם הזה היא יכלה לעשות את זה קודם, למה היא חיכתה להודעה של רה"מ להביא את זה לאישור הכנסת? הרי ההחלטה להביא את זה לכנסת התקבלה ממש לאחרונה".

בן כספית תהה כיצד מרגיש השר נוכח הירידה המשמעותית במספר המנדטים של מפלגת הליכוד, עפ"י הסקרים שהתפרסמו בשבועות האחרונים. השר להשכלה גבוהה השיב כי "כשהלכנו לבחירות בפעם הראשונה היינו 30, אבל קדנציה שלמה מ-2015 עד ל-2019 היינו 30, אני זוכר גם שהיינו 27. עדיין הליכוד היא המפלגה הגדולה במדינת ישראל, גם עפ"י הסקר הכי גרוע שהיה. כדאי לקחת את זה בפרופורציה. ברור שאני לא מקל בזה ראש, הבעיה ברורה, אנחנו במצב לא פשוט גם בריאותית וגם כלכלית ובמצב כזה הציבור תמיד דורש ובצדק פתרונות מהממשלה. כשהמצב קשה הוא מאשים את הממשלה, זה לא משנה האם ממשלה אחרת הייתה מטפלת בזה יותר טוב או לא. מבחינת הציבור, מי שהיום הוא הממשלה, הציבור מאשים אותו".